Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح پایش در مراتع ییلاقی شهرستان دامغان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از اجرای طرح پایش در مراتع ییلاقی شهرستان دامغان خبر داد.

اجرای طرح پایش در مراتع ییلاقی شهرستان دامغان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان  گفت: در نیمه نخست سال 1401  بیش از   96 هزار  هکتار از مراتع ییلاقی , ومیانبند شهرستان در دو قالب پروانه چرای یا طرح مرتعداری مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت.

عباسی راد اضافه کرد:  در راستای حفظ وصیانت از  مراتع و عملیات مدیریت مراتع  و نظارت بر پروانه چرای دام  با هدف حفظ وتقویت پوشش گیاهی  وتعیین استمرار بهره برداری طرح پایش مراتع تابستانه و میانبند  در این شهرستان  اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه مراتع در اقتصاد کشور از لحاظ تامین علوفه مورد استفاده دام و از دیدگاه حفاظت آب و خاک  وایجاد اشتغال جایگاه ویژه ‌ای را به خود اختصاص داده ‌اند افزود: در خصوص اهمیت مراتع می ‌توان ویژگی های بسیار دیگری منجمله اثرات زیست محیطی را برشمرد که مدیریت اصولی این اراضی را ضروری می ‌سازد.

وی لزوم  کنترل های لازم در سامانه های مرتعی را ضروری برشمرد و خاطرنشان ساخت: بررسی حضور مستمر مرتعداران ذی حق در مراتع  ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیر قانونی دام های غیر مجاز می تواند دراینده درخصوص بهره برداری از مراتع تصمیمات لازم را اخذ کرد و تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه ها می‌شود.

 عباسی راد یادآور شد: در خلال اجرای این طرح هر گونه بهره برداری مرتعی می بایست در  قالب پروانه چرا یا طرح مرتع داری انجام و پس از ارائه مجوزها، مباحث نظارتی آن بطور کامل کنترل می‌شود.

وی گفت:  هدف از نظارت بر مراتع  اهمیت برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذی حق، جلوگیری از تخلفات واستفاده صحیح واصولی از مراتع است.

عباسی راد تاکید کرد: چنانچه بهره برداران در بهره برداری اصولی و برابر ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند برابر مقرارات اقدام و در صورت تکرار منجر به  ابطال پروانه چرا یا طرح مرتعداری روبرو خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید