Iranian Agriculture News Agency

اخذ 247 هزار هکتار سند تک برگی کاداستر از اراضی ملی شهرستان آرادان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان از اخذ 247 هزار هکتار سند تک برگی کاداستر برای اراضی ملی این شهرستان خبر داد.

اخذ 247 هزار هکتار سند تک برگی کاداستر از اراضی ملی شهرستان آرادان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمد معین اظهار کرد: مساحت شهرستان آرادان 471هزار هکتار بوده  که 136 هزار هکتار آن را مراتع در بر می گیرد که مراتع ییلاقی به مساحت 32 هزار و 11 هکتار و مراتع قشلاقی نیز  104 هزار و 422 هکتار است.

وی گفت: منابع طبیعی شهرستان آرادان تحت تاثیرشرایط اقلیمی، موقعیت و توپوگرافی دارای تیپ‌های متفاوتی از گیاهان علفی و چوبی است که هرسه مرتع (ییلاقی، میانبند و قشلاقی) را در خود جای داده است ،مراتع ییلاقی شهرستان آرادان در ارتفاعات البرز مرکزی با 23 سامانه عرفی که شامل مراتع ییلاقی و میانبند بوده در فصل بهار و تابستان بر اساس پایش و سرشماری سال های اخیر در حدود 11200 راس دام مرتعداران و دامداران را از لحاظ علوفه تامین می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان گفت: به منظور اعمال مدیریت با هدف حفظ، احیاء، توسعه و  بهره برداری صحیح از مراتع، برای تثبیت استمرار تولید، حفظ منابع پایه (آب و خاک)، طرح مرتعداری تدوین و پس از تصویب به دامداران ذیحق واگذار و با مشارکت دامداران ذینفع مدیریت و بهره برداری می‌‌شود.

معین گفت: از لحاظ احاله طرح‌های مرتعداری تعداد 21 سامانه عرفی از 23 سامانه مراتع ییلاقی دارای طرح مرتعداری اعم از ساده و تلفیقی است که هرساله از اوایل خرداد ماه مورد تعلیف دام قرار می گیرد.

 وی افزود: بر اساس ماده 9 جامع قانون کاداستر و حدنگار دولت موظف شد اسناد اراضی ملی را  ظرف 5 سال به نام دولت اخذ کند؛ اما با پیگیری جدی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ، و همکاری شایسته ادارات ثبت از سال 99 تا کنون  توانستیم  برای حدود 247 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان آرادان سند کاداستر اخذ کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان در زمینه مرتع نیز گفت: مراتع شهرستان آرادان از مراتع قشلاقی استان سمنان است و دارای 510 خانوار عشایری و دارای ظرفیت 11 هزار واحد دامی است.

معین گفت: تعلیف دام در آرادان در دو فصل پاییزه و بهاره صورت می گیرد و تمامی مراتع این شهرستان دارای طرح مرتعداری است؛ هم چنین مراتع ییلاقی شهرستان آرادان از لحاظ گیاهان داروئی و صنعتی از تنوع خوبی برخوردار بوده و در طول سالیان اخیر با مشارکت مرتعداران اقدام به کاشت و توسعه این گیاهان داروئی به ویژه باریجه و وشق کرده است که در سال های آینده شاهد سود آوری این محصول (باریجه) هستیم.

وی گفت:  مساحت  اراضی بیابانی و مناطق کویری شهرستان آرادان 308 هزار هکتار است که هر ساله بر اساس اعتبارات مصوب شده پروژه هایی از قبیل نهالکاری،مراقبت و آبیاری، مدیریت رواناب همراه با بذرکاری،آبیاری سنواتی و احداث بادشکن زنده اطراف مزارع اجرا می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان افزود: در آرادان علاوه بر مشکل گرد و غبار ناشی از بیابان معضل فرونشست به علت استفاده بیش از اندازه سفره های آبهای زیرزمینی را داریم.

این مقام مسئول گغت:  درست است که حفظ وحراست از منابع طبیعی وظیفه اداره کل منابع طبیعی است اما کاری مشارکتی است زیرا ثروتی است که متعلق به عموم مردم است و همه وظیفه داریم که برای نگهداری آن برای نسل های آینده کوشا باشیم و از طرفی نیازمند امکانات از جمله خودرو، نیروهای متخصص و تجهیزات هستیم تا بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم.  

 معین گفت: حوضه آبخیز از جمله زیربنایی‌ترین تقسیمات جغرافیای طبیعی است که در برگیرنده مجموعه ای پویا از جلوه های حیات هستند.برنامه ها و فعالیتهای آبخیزداری شامل عملیات بسیار متنوعی است که بر اساس شرایط هر منطقه با بررسی و مطالعه پارامترهای محیطی اجرا می شود. این طرحها شامل روش های احیاء پوشش گیاهی، احداث سازه های کنترلی و اصلاحی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل و پخش سیلاب، مدیریت حوضه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید