Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

منابع طبیعی، پشتوانه امنیت غذایی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: منابع طبیعی بستر توسعه هماهنگ و متوازن است و پایداری منابع طبیعی نیازمند تلاش جمعی و مشارکت همگانی است.

منابع طبیعی، پشتوانه امنیت غذایی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، آیین تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، با حضور دکتر نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دکتر بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، دکتر ابوالفضل فانی، مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز، سید حسن میرعماد مشاور امور استان‌های سازمان منابع طبیعی کشور، مدیران استانی و شهرستانی و جمعی از کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در محل سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.

دکتر عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز در این مراسم، ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های دکتر حامد فرضی، مدیرکل پیشین منابع طبیعی استان و آرزوی توفیق برای اصغر بیات به عنوان مدیر کل جدید،گفت: منابع انسانی مهمترین سرمایه مجموعه است و بایستی از ظرفیت و تخصص منابع انسانی به درستی بهره گرفته شود.  

دکتر بازدار با اشاره به اینکه وضعیت منابع طبیعی استان البرز در همه ی ابعاد آن از جمله جنگل و مرتع خیلی شکننده است و تغییرات اقلیمی و وضعیت بارش ها، عرصه های منابع طبیعی را آسیب پذیر کرده است؛ افزود: سطح جنگل های البرز ۲۵ هزار مترمربع است که بخشی از این جنگل ها دست کاشت و بخشی دیگر طبیعی است.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه جنگل ها در استان البرز پائین و به ازای هر نفر هفت مترمربع است، گفت: این عدد بسیار پایین تر از متوسط کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز سرانه فضای سبز در استان را نیز سه دهم متر مربع دانست و افزود: توسعه نهالکاری یک عزم جدی را می طلبد لذا باید دست به دست هم دهیم و منابع جنگلی را توسعه دهیم .

وی با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی به عنوان میراث ملی نیازمند توجه و نگاه ویژه است؛ افزود: زمانی گفته می شد که عرصه های منابع طبیعی باید بکر باقی بماند اما اکنون با توجه به شرایط اقلیمی باید برای احیای منابع طبیعی ورود کرد به طوریکه باید در عرصه های مرتعی بذرپاشی و کپه کاری و عرصه های جنگل کاری را نیز نگهداری و پرورش دهیم ضمن اینکه بیابان ها نیز وضعیت نگران کننده ای دارند.

دکتر بازدار منابع طبیعی را پشتوانه امنیت غذایی خواند و افزود: جنگل نماد توسعه در دنیاست و یکی از شاخص های پیشرفت کشورها، شاخص سرانه جنگل است، به طوری که این دو بخش وابسته به هم هستند و هرگونه آسیب به  مراتع و جنگل ها کشاورزی را تحت تأثیر قرار می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه ظرفیت زیستی استان البرز محدود است؛ اظهار کرد: منابع طبیعی بستر توسعه هماهنگ و متوازن است و پایداری منابع طبیعی نیازمند تلاش جمعی و مشارکت همگانی است.

در این مراسم با اهدای لوح از زحمات دکتر حامد فرضی در دوران تصدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز قدردانی و اصغر بیات با حکم عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید