Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی در گردهمایی سراسری معاونین آموزشی مراکز تحقیقات گفت:

نیروی انسانی ماهر، مهم ترین عامل موثر در زنجیره تولید کشاورزی و افزایش بهره‌وری

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات، نیروی انسانی ماهر را به عنوان مهم ترین عامل موثر در زنجیره تولید کشاورزی و افزایش بهره وری بخش کشاورزی معرفی کرد و گفت: امنیت ملی و امنیت غذایی کشور وابسته به تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه ی کشاورزی است

نیروی انسانی ماهر، مهم ترین عامل موثر در زنجیره تولید کشاورزی و افزایش بهره‌وری

به گزارش ایانا، عطاءالله ابراهیمی معاون آموزش و ترویج سازمان تات و رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گردهمایی سراسری معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانها که روز یکشنبه ششم آذرماه به صورت مجازی برگزار شد؛ ضمن  تبیین سیاستها و رویکردهای آموزش کشاورزی، گفت: امنیت ملی به امنیت غذایی وابسته است و یکی از ارکان مهم کشور امروز همین مسأله است که این امر وابسته به تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش کشاورزی است.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه با توجه به رشد سریع جمعیت جهان، نیاز به تولید غذای بیشتر و استفاده از فناوری نوین بیش از پیش نیاز محسوب می شود، افزود: تامین نیازهای تولید غذای سالم و ضرورت اجتناب از تخریب محیط زیست و مسأله سلامت مردم نیازمند دانش و آگاهی تولیدکننده است.

ابراهیمی اظهار کرد: برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشور، یکی از ضروریات توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست است؛ از سویی  کاهش در تنوع ژنتیکی و تهدید ذخائر زنتیکی باید حتما مدنظر قرار بگیرد. ما نیازمند برنامه ریزی جدی برای تامین نیاز غذایی هستیم با توجه به ارکان امنیت غذایی که شامل فراوانی، در دسترس بودن، ارزان بودن و منشأ داخلی بودن غذا در کنار حفظ منابع پایه و محیط زیست است.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، تحقیق، ترویج و آموزش کشاورزی را در دانش بنیان کردن عوامل موثر در زنجیره تولید کشاورزی کشور بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: مهمترین این عوامل، نیروی انسانی ماهر است که باعث افزایش تولید از طریق بهره وری می شود.

وی خطاب به معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: شما به عنوان متولیان آموزش کشاورزی با توجه به مهمترین چالش های نیروی انسانی بخش کشاورزی که میانگین سنی بالای بهره برداران، کمبود نیروی  انسانی ماهر، اشتغال ناچیز دانش آموختگان کشاورزی و کاهش تقاضای اجتماعی به آموزش های کشاورزی در حرکت از امنیت غذایی به سمت اقتدار غذایی باید روی تربیت نیروی انسانی ماهر بخش کشاورزی برنامه ریزی درست داشته باشید و مجدانه در این راه تلاش کنید.

 معاون آموزش و ترویج سازمان تات با اشاره به اینکه در سال های گذشته روند رو به رشد جذب فارغ التحصیلان کشاورزی را داشته ایم، گفت: اما در جذب دانشگاه ها روند نزولی داریم که در دوره های کاردانی مهارتی خلاء بزرگ است.

وی افزود: عمده کشاورزان ما زیر دیپلم هستند. زنگ خطر کشاورزی سطح سواد و دانش تولیدکنندگان بخش کشاورزی است. در ماده 21 و 23 و بند ب ماده 65 قانون برنامه ششم توسعه به نظام آموزش کشاورزی اشاره شده و راه حل هایی برای کیفی سازی و تعادل بخشی بین پذیرفته شدگان بیان شده است اما آنطور که باید و شاید به این مهم پرداخته نشده و هنوز راه طولانی در پیش داریم.

ابراهیمی قوانین بالادستی را به عنوان پشتوانه جدی برای آموزش کشاورزی دانست و گفت: قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از همین دست قانون های حمایتی است اما کافی نیست، بر همین اساس، اولویت بندی در حوزه ی فعالیت های آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد که تدوین و تصویب قانون جامع آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان قانون جامع و پشتوانه آموزش و ترویج کشاورزی در دستور کار است.

وی گفت: نیروی انسانی در راستای اهداف و راهبردهای وزارت جهادکشاورزی به عنوان مهمترین رکن تحول بخش کشاورزی، ارتقای سطح دانش و مهارت نیروی انسانی متناسب با اهداف توسعه پایدار کشاورزی، توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی آینده بخش کشاورزی، هدایت تحصیلی نوجوانان روستایی و علاقه مند، فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه، پرورش و تربیت نیروی انسانی ماهر، توسعه مهارت های شغلی، توسعه دانش نگرش و مهارت های فنی  هنرجویان و دانشجویان کشاورزی و در نهایت هدایت شغلی دانش آموختگان به کسب و کارها و مشاغل کشاورزی در راستای توسعه پایدار کشاورزی از مهم ترین اهداف مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی بود که در این گردهمایی به آنها اشاره شد.

وی همچنین توسعه هنرستان های کشاورزی تا پایان برنامه هفتم توسعه، کیفی سازی آموزش ها، ترغیب ورودی دانشگاه ها و هدایت صحیح با توافقاتی که با وزارت علوم و آموزش و پرورش انجام شده است، اجرایی شدن طرح های جدیدی مثل طرح 3 -3 (سه سال هنرستان، سه سال آموزش عالی با هدف و نیازسنجی شده و ایجاد اشتغال) با رویکرد کیفی سازی آموزش ها، احیای شورای عالی راهبردی آموزش کشاورزی، برنامه های کمی و کیفی در حوزه ی آموزش عالی، بازنگری رشته ها و تغییر محتوا، توسعه مهارت های عالی در قالب کارورزی دانشجویان، تدوین استانداردهای صلاحیت حرفه ای، شناسایی و جذب و نگهداری استعداد ها و نخبگان، تربیت کاردان ماهر کشاورزی، جذب دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی، بازآموزی اعضای هیات علمی و ..... از دیگر اهداف و چشم اندازهایی بود که رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی آنها را برشمرد.

ابراهیمی در پایان گردهمایی، معاونین آموزشی کشور مسایل و دیدگاهها و پیشنهادهای خود را مطرح کرد و توسط معاون آموزشی، معاونت عپلمی و فناوری و مدیران کل حوزه آموزش پاسخ های لازم ارائه شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید