Iranian Agriculture News Agency

کشت گلخانه ای در چهار محال و بختیاری گسترش می یابد

مدیر باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از توسعه کشت گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری، خبر داد.

کشت گلخانه ای در چهار محال و بختیاری گسترش می یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، مدیر باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۲ مجتمع گلخانه‌ای ۸۰۰ هکتاری تا چند سال آینده به بهره برداری می‌رسد که از افق ۵۰۰ هکتاری گلخانه‌ها فراتر می‌رود.

ابراهیم شیرانی افزود: هم اکنون نزدیک ۶۹ واحد یعنی ۴۲ هکتار گلخانه در دست ساخت است که تا پایان سال سطوح گلخانه استان چهارمحال و بختیاری به ۱۰۰ هکتار می‌رسد.

ابراهیم شیرانی افزود: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها برای افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال، تولید خارج از فصل و بهره‌وری بهتر از آب است که نسبت به فضای باز ۱۰ تا ۱۲ درصد با کاهش مصرف آب و ۸ تا ۱۰ برابر فضا کمتر استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با هر هکتار گلخانه ۱۵ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند، افزود: در سال ۱۴۰۰، سی هکتار توسعه در سطح گلخانه‌های استان صورت گرفت و از ابتدای سال تاکنون ۱۸ هکتار به بهره‌برداری رسیده بدین معنا که مجموع گلخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری به ۵۳ هکتار رسیده است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: نزدیک ۶۹ واحد یعنی ۴۲ هکتار گلخانه در دست ساخت است که تا پایان سال سطوح گلخانه استان چهارمحال و بختیاری به ۱۰۰ هکتار می‌رسد. توسعه گلخانه‌ها با برنامه پرداخت تسهیلات بانکی پیش می‌رود، در سال گذشته و از ابتدای سال تا کنون تسهیلات پرداختی از تبصره ۱۸ محل تسهیلات ۱۴۰۰ بوده که پرداخت شده است.

وی گفت :۱۶۰ فقره پرونده در ۶۰ هکتار به بانک معرفی شد که مبلغ آن ۴۰۰ میلیارد تومان است. ۷۰ فقره پرونده با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان متقاضیانی بودند که موفق به دریافت وام شدند، در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هکتار پرونده برای ارجاع به بانک آماده است که منتظر ابلاغ تسهیلات هستیم، نیاز تسهیلات در این زمینه حدود هزار میلیارد تومان است.

شیرانی با اشاره به رونق صنایع جانبی و وسایل جانبی در چهارمحال و بختیاری با توسعه گلخانه‌ها، گفت: تشکیل تشکل گلخانه‌داران برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری به نتیجه و ثبت رسید؛ تربیت نیروها برای ساخت و ساز گلخانه‌ها می‌طلبد تا نیروها بومی باشند و خدمات پس از ساخت را برای بهره‌برداران داشته باشند.

وی گفت: عمده محصولات تولید شده توسط گلخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری غالباً سبزی و سیفی بوده و صادرات فلفل به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه انجام می‌شود و پس از آن گل شاخه بریده با کیفیت بالا با ۱۲ هکتار در استان تولید می‌شود، سبزی و سیفی درجه یک و ۲ استان به عنوان صادرات فرستاده می‌شود و ارز آوری خوبی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید