Iranian Agriculture News Agency

تاکید بر استفاده از بذر گواهی شده و بیمه محصولات پاییزه در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر بیمه محصولات پاییزه و استفاده از بذر گواهی شده بجای بذر خودمصرفی تاکید کرد.

تاکید بر استفاده از بذر گواهی شده و بیمه محصولات پاییزه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رییس سازمان در جلسه ستاد فنی زراعت با بیان اینکه شهرستان های رامشیر، ماهشهر  و هندیجان تاکنون بیشترین سطح زیر کشت پاییزه را به خود اختصاص داده اند گفت: بیمه محصولات کشاورزی بخصوص در حوضه کرخه باید فراگیر شود.

سید رحمت ا... پریچهر بر استفاده از بذر گواهی شده بجای بذر خود مصرفی تاکید کرد و اظهار داشت با توجه به اینکه حدود ۱۸۵ هزار هکتار از مزارع استان تحت پوشش طرح گندم بنیان می باشد انتظار می رود عملکرد محصول گندم بالای ۵ تن در هکتار باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز اظهار داشت: تاکنون  بیش از ۱۸۵ هزار هکتار گندم آبی و دیم در مزارع استان کشت گردیده  که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می دهد.

تورج نوروزی با بیان اینکه سطح مصوب چغندر قند پاییزه نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد تصریح نمود: تاکنون ۱۶ هزار و ۲۸۹ هکتار از مزارع زیر کشت این محصول رفته است.

وی اضافه کرد: سطح کشت شده کلزا نیز ۲۰ هزار و ۳۶۷ هکتار است که پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

نوروزی ادامه داد: سهمیه بذر گواهی شده استان ۴۲ هزار و ۲۲۵ تن است که تاکنون ۴۳ درصد آن معادل ۱۸ هزار و ۷۳۵ تن توزیع شده است.

وی با بیان اینکه ۱۴ رقم گندم جهت کشت در مزارع PVS   استان از موسسه تحقیقات دیم استان کهگیلویه و بویراحمد بین شهرستان ها توزیع شده اذعان داشت:  ۹ هزار و ۱۱۱ هکتار از مزارع استان در طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سامانه ثبت قرارداد شده که ۳ هزار و ۵۶۰ هکتار کشت شده است.

مدیر طرح گندم بنیان نیز گفت: یکی از روش های افزایش عملکرد گندم کشت روی پشته در مناطق با خاک مناسب و کشت کف جوی در مناطق شور است.

رقیه سلطانی الکوه با بیان اینکه توانایی تامین ۸۰ درصد تعهدات برای دستگاه های کف کار و پشته کار در استان وجود دارد اظهار داشت : ۳ هزار و ۳۷۹ هکتار از مزارع گندم بنیان به روش کف کاری، ۵ هزار و ۲۴۰ هکتار روی پشته و ۴ هزار و ۵۰ هکتار به روش مستقیم کشت شده است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی نیز تصریح نمود: تاکنون ۵هزار و ۳۸ هکتار از کشت های پاییزه استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان نیز در این جلسه از تامین صد در صدی کود فسفاته استان خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید