Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تولید بیش از667 هزار تن ذرت علوفه ای از مزارع آذربایجان غربی

پیش بینی تولید بیش از۱۱ هزار تن ذرت دانه ای در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت 667 هزار و 550 تن ذرت علوفه ای از سطح ده هزار و 270 هکتار از مزارع استان در سال جاری خبر داد.

تولید بیش از667 هزار تن ذرت علوفه ای از مزارع آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، جعفر وحدت افزود : در بهار امسال زارعین استان 974 هکتار از زمین های کشاورزی خود را به کشت ذرت دانه ای  ده هزار و 270هکتار به کشت ذرت علوفه ای (سیلوئی) اختصاص داده اند.

وحدت تصریح کرد: عملکرد تولید ذرت دانه ای در هر هکتار از مزارع استان به طور میانگین 11.5تن و ذرت علوفه ای 65 تن است وطبق براوردهای انجام شده امسال 11 هزار و 201 تن ذرت دانه ای از مزارع استان برداشت می شود.

وی ادامه داد: همه ساله برداشت محصول ذرت علوفه ای از اواسط شهریورماه آغاز شده و تاپایان مهرماه ادامه می یابد و زمان برداشت ذرت دانه ای نیز اوایل مهر ماه است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، شهرستانهای میاندوآب، مهاباد و نقده را ازعمده مراکز تولید ذرت دانه ای و شهرستانهای ارومیه ، میاندوآب ،خوی، مهاباد ، نقده سلماس و پلدشت را از عمده شهرستانهای تولید کننده ذرت علوفه ای در استان برشمرد.

وی گفت: ذرت دانه ای همه ساله به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود که متولی خرید ذرت دانه ای شرکت پشتیبانی امور دام است.

وحدت ارقام کشت شده در استان را 703،704به عنوان ارقارم دیررس وسیمون ، بی سی678، مای و...را به عنوان ارقام میان رس عنوان کرد که دومنظوره و برای مصارف علوفه ای و دانه ای استفاده می شود و علت کم اب بر بودن ارقام میان رس ، سیاست سازمان توسعه کشت ارقام مذکوراست.

وی با اشاره به کشت مستقیم توام با جایگزینی ارقام میان رس و زود رس به روش کشاورزی حفاظتی در سطح 5500 هکتاراز مزارع استان، تاکید کرد: توسعه کشت ذرت دانه ای در خارج ازحوضه ابریز دریاچه ارومیه و در شمال استان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشت نشایی مصرف آب را 20 تا30 درصد کاهش می دهد ، ادامه داد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب ،سیاست سازمان توسعه کشت نشائی بوده و امسال بصورت الگوئی در سطح یک هکتار از مزارع ذرت دانه ای به صورت نشایی کشت شده است که امیدواریم در سال های پیش رو این روش جایگزین کشت بذری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید