Iranian Agriculture News Agency

افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم با استفاده از روش های غیر شیمیایی و بیولوژیک در خوزستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مقرر شده است 8 انسکتاریوم علاوه بر پرورش زنبور براکون به پرورش زنبور تلنموس بپردازند و آن را به بهره برداران عرضه کنند.

افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم با استفاده از روش های غیر شیمیایی و بیولوژیک در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، به مناسبت هفته پدافند غیر عامل جمعی از اعضای کارگروه پدافند غیر عامل از مرکز توسعه، تحقیق و پرورش حشرات مفید مرکز فناوری نیشکر فارابی دیدن کردند. 

مدیر حفظ نباتات سازمان گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای پدافند غیرعامل صورت گرفته است کاهش مصرف سموم ، سلامت جامعه و به تبع آن کاهش مصرف دارو است.

حسنی افزود: سال زراعی 1400-1399 در سطحی حدود 6هزار هکتار مبارزه بیولوژیک صورت گرفت که در سال زراعی 1401-1400 این سطح به حدود 10 هزار هکتار رسید که 4 هزار هکتار آن خارج از کمک های یارانه ای دولت است.

وی تصریح کرد: همچنین در سال زراعی 1400-1399، 20 هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی در سطح استان صورت گرفت که این میزان در سال زراعی گذشته به 26 هزار هکتار رسید.

 حسنی اضافه کرد: شرایط کشت تابستانه و بهاره باعث طغیان برخی آفات ازجمله کرم ساقه خوار ذرت در 5 سال اخیر شد و با توجه به اینکه این آفت ، آفت مشترک نیشکر هم می باشد مرکز تحقیقات و فناوری نیشکر از سال 76 مبارزه بیولوژیک با این آفت را آغاز کرده و در این مدت روش مبارزه را به صورت بهینه و کاربردی انجام داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مذاکراتی که با این مرکز صورت گرفته قرار شد این روش را به بخش خصوصی پرورش حشزات مفید(انسکتاریوم) آموزش دهند و این روش در اختیار سازمان قرار گیرد تا در کشت های تابستانه و بهاره ذرت مورد استفاده قرار گیرد.

حسنی اظهار داشت: مقرر شده است 8 انسکتاریوم علاوه بر پرورش زنبور براکون به پرورش زنبور تلنموس بپردازند و آن را به بهره برداران عرضه کنند که این اقدام باعث کاهش سموم، افزایش ضریب سلامت و امنیت غذایی جامعه خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید