Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی بوکان:

۱۰۰ هزار تُن چغندرقند از مزارع بوکان برداشت شد

مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: با شروع فصل برداشت چغندرقند از بیش از سه هزار هکتار زمین زراعی این شهرستان تاکنون ۱۰۰ هزار تُن از این محصول برداشت شده است.

۱۰۰ هزار تُن چغندرقند از مزارع بوکان برداشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، انور امینی خواه اظهار کرد: امسال در بیش از سه هزار هکتار از مزارع بوکان چغندرقند کشت شده که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت در مجموع بیش از ۲۳۰ هزار تُن محصول تحویل کارخانه های چغندرقند در استان شود.

وی افزود: کشاورزان بوکان با راهنمایی‌های کارشناسان ترویج جهادکشاورزی، استفاد از بذر مرغوب، کودهی مناسب، آبیاری به موقع و استفاده از روش‌های نوین آبیاری بطور میانگین ۵۵ تا ۶۵ تُن در هکتار محصول چغندرقند را از مزارع خود برداشت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: سال زارعی گذشته سه هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص پیدا کرده بود که در مجموع بیش از ۲۳۰ هزار تُن چغندرقند برداشت و تحویل کارخانه‌های فرآوری این محصول شد.

امینی خواه اضافه کرد: با تصویب دولت امسال این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۲ هزار و ۱۱۷ تومان با عیار ۱۶ از کشاورزان خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته برای هر کیلوگرم ۸۷۰ تومان افزایش یافته است.

چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آذربایجان غربی نقش عمده‌ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور را دارد.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید