Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی مقابله با سرمازدگی در شهرستان شهربابک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: کلاس آموزشی روش های نوین مقابله با سرمازدگی در شهرستان شهربابک برگزار شد .

برگزاری کارگاه آموزشی مقابله با سرمازدگی در شهرستان شهربابک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وزیری  گفت: کلاس اموزش اجرای روش های نوین مقابله با سرمازدگی  با همکاری  پژوهشکده پسته و با حضور جمعی از کشاورزان و کارشناسان شهرستان  در سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی برگزار شد .

در این کارگاه، امان الله جوانشاه مدرس کلاس ضمن تاکید بر اجرای روش های مناسب برای  مقابله با سرمای اول فصل به منظور حفظ محصول پسته باغات افزود رعایت اصول تغذیه ای مناسب ، اصلاح روش ابیاری و کافی بودن میزان اب دریافتی باغات می تواند برمقاومت درختان در مقابل سرمای اول فصل بیافزاید. 

وی  همچنین استفاده از روش های مانند رنگ کردن خاک باغات با کود اسید هیومیک ، تقویت درختان ، حذف علف های هرز باغ قبل از اخرین اب قبل از متورم شدن جوانه ها ، عدم شخم زدن باغات در زمان وقوع سرمازدگی را جهت مقابله با سرمازدگی موثر دانست.

 مدرس کلاس در ادمه افزود : در مقابل سرمای جبهه ای استفاده از سایبان می تواند تا حد زیادی محصول را از سرما حفظ کند.

ولی در زمان وقوع سرمای تشعشعی  استفاده از دستگاه های دود زا می تواند مقرون بصرفه و مناسب تر باشد.

در این رابطه پژوهشکده پسته با  انجام طرح تحقیقاتی موفق به اختراع قوطی های دود زا شده که با قرار دادن در ردیف های پسته و ایجاد دود در کنترل سرما  می تواند موثر باشد.

گفتنی است،استفاده از این قوطی های دود زا نسبت به روش های سنتی استفاده شده توسط کشاورزان مانند سوزاندن کاه کلش و یا گازوییل اسان تر ، در دسترس تر و ارزان تر است.

وی در پایان کلاس روش کار با  قوطی های دود زا را بصورت عملی  به کشاورزان اموزش و اعلام امادگی نمود که  از کشاورزان متقاضی استفاده از این روش  نام نویسی تا در زمان وقوع سرما برای استفاده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید