Iranian Agriculture News Agency

کاهش 40 درصدی واردات گندم در سال جاری

در سال جاری با رشد 60 درصدی خرید گندم داخلی، واردات گندم 40 درصد کاهش یافت.

کاهش 40 درصدی واردات گندم در سال جاری

به گزارش ایانا به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام این که امسال 7  میلیون و 200  هزار تن گندم از محل تولید داخل تأمین شد، گفت: با توجه به خرید محصول داخلی به منظور تأمین نیاز کشور، تاکنون سه میلیون و 800  هزار تن گندم نیز وارد شده که به این ترتیب، واردات این محصول نسبت به سال گذشته بیش از 40  درصد کاهش یافته است.

سید سعید راد، نیاز سالانه کشور به گندم برای تولید نان و مصارف صنف و صنعت، در مجموع حدود 11 میلیون تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته 4 و نیم میلیون تن گندم از محل تولید داخلی خریداری و 6 میلیون و 400 هزار تن نیز وارد شده بود.

وی با اشاره به این که برای تأمین نیاز داخلی و حفظ ذخایر استراتژیک، بخشی از گندم مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌‌شود، اظهار کرد: این محصول از طریق کشتی‌های بزرگ وارد بنادر کشور شده و نسبت به تخلیه، بارگیری و ارسال آن‌ها به کانون‌های مصرف و مراکز ذخیره‌سازی گندم در سراسر کشور اقدام می‌شود.

راد با بیان این که از ابتدای فصل برداشت تاکنون، 7 میلیون و 200 هزار تن گندم توسط دولت به صورت تضمینی خریداری شده است، تصریح کرد: ارزش کل گندم‌های خریداری شده توسط دولت، 83 هزار میلیارد تومان است که تمامی وجوه آن به کشاورزان عزیز پرداخت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که سال گذشته، کل خرید تضمینی گندم 4 و نیم میلیون تن بود، خاطرنشان کرد: امسال میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل، از افزایشی حدود 2 میلیون و 700 هزار تن برخوردار است که نشان‌ دهنده رشد حدود 60 درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید