Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی پاییزی کم بارش برای چهارمحال و بختیاری

معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات جوی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های پاییز امسال در استان کمتر از حد نرمال باشد و با تاخیر آغاز می شود.

پیش بینی پاییزی کم بارش برای چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معصومه نوروزی گفت: پیش‌بینی‌ها گویای آن است که بارش‌ها در پاییز امسال به مانند سال گذشته کمتر از میزان نُرمال خواهد بود و امسال شاهد پاییزی "کم بارش" و "دیرآغاز" خواهیم بود.

وی افزود: بارش خاصی در مهرماه برای چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی نمی‌شود و آذرماه به نسبت کم بارشی نیز پیش روی اُستان است و بارش‌های موثر پاییزی از نیمه دوم آذر آغاز خواهد شد که وضعیت بارشی بهتر خواهد بود ولی در مجموع بارش‌های پاییزه امسال کمتر از میزان نرمال بلند مدت استان است.

نوروزی یادآور شد:ابتدای پاییز امسال با کاهش دمای چشمگیری مواجه نبودیم که نشان از "دیرآغاز" بودن فصل سوم سال در چهارمحال و بختیاری دارد و تاخیر بارش‌ها و کاهش آن نسبت به میانگین بلند مدت، برای پاییز پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات جو هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بارش‌های موثر برای استان در زمستان و از اوایل دی‌ماه خواهد بود و برای زمستان امسال بارش‌هایی در حد معمولی و کمی کمتر از نرمال بلند مدت پیش‌بینی می‌شود.

نوروزی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود پاییز و زمستان امسال میانگین دمای استان یک تا ۱.۵(یک و نیم) درجه سانتیگراد از میانگین بلند مدت دمای استان در این ۲ فصل بیشتر شود و این موجب افزایش تبخیر سطحی خواهد شد و شرایط برای ریزش و ماندگاری برف نسب به سال‌های پیش را دشوارتر می‌سازد.

وی تصریح کرد: افزایش یک تا 1.5 درجه سانتیگراد میانگین دمای استان موجب ذوب زودرس برف و تبدیل بارش‌های برف به باران می‌شود و به دلیل شیب استان، قسمت زیادی از این آب به‌ صورت روان آب از استان خارج شده و در عمق خاک نفوذ نمی‌کند به ویژه آنکه چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود،کارون و بخشی از دز است.

کارشناس هواشناسی استان اظهار داشت: برای بهار ۱۴۰۲ بارش‌هایی در حد نرمال و کمی بیشتر از آن پیش‌بینی می‌شود ولی به دلیل آنکه استان از سال ۱۳۸۶ درگیر خشکسالی است این نگرانی همچنان وجود دارد که خطر وقوع خشکسالی اُستان را تهدید کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های بلند مدت، بر اساس الگوهای جمع‌آوری شده تا ۱۵ مهرماه امسال، انجام شده است و دقت آن ها در حدود ۷۰ درصد است.

وی در مورد پیش‌بینی هوای استان گفت: پدیده غالب تا پنجشنبه پیش‌رو وزش باد عصرگاهی است و آسمان استان صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و از روز سه‌شنبه با افزایش سرعت وزش باد در ساعات بعد از ظهر، خیزش گرد و خاک محلی در مناطق مستعد مانند شرق و جنوب شهرکرد، فرخشهر و بروجن انتظار می‌رود.

نوروزی تاکید کرد: برای روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته و شنبه هفته آینده کاهش نسبی دمای هوا به ویژه در ساعات اولیه صبح پیش‌بینی می‌شود و احتمال سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی برداشت نشده ذرت و لوبیا انتظار می‌رود.

نوروزی تاکید کرد:از نظر دمایی هوا در تمام نقاط استان خنک‌تر از روزهای گذشته خواهد بود و بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته بلداجی با یک درجه سانتیگراد خنک‌ترین و لردگان با ۳۰ درجه گرم‌ترین ایستگاه‌های استان بودند و شهرکرد با چهار درجه سانتیگراد همراه با کرمان خنک‌ترین مراکز استان در کشور بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید