Iranian Agriculture News Agency

مهاجر:

زراعت نخستین گام اجرای "سند الگوی کشت"

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: زراعت، نخستین گام اجرای الگوی کشت در اولین سال اجرای این طرح است و در سال‌های آینده در بخش‌های باغبانی، شیلات، امور دام و منابع طبیعی اجرایی خواهد شد.

زراعت نخستین گام اجرای "سند الگوی کشت"

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱  اظهار کرد: زراعت 70 درصد تولیدات بخش کشاورزی را دربر می‌گیرد و از این رو در اولویت اجرای طرح الگوی کشت قرار دارد.

وی با بیان این که 12 میلیون هکتار در بخش زراعت داریم که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است، افزود: در حوزه زراعت، غلات مهمترین رکن در امنیت غذایی کشور است، نباتات علوفه‌ای که در تغذیه دام نقش دارد و حبوبات بخشی از پروتئین کشور را تامین می‌کند.

این مقام مسوول ادامه داد: چغندر قند و دانه‌های روغنی تولیدات صنعتی زراعت را شامل می‌شوند که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند. همچنین سبزیجات و صیفی‌جات سهم بزرگی از نیاز روزانه و تازه‌خوری مردم را تامین می‌کنند.

مهاجر گفت: اصلاح ساختار نهاده‌ها و خدمات اثرگذار در قیمت محصول نهایی سیستم‌های کم‌نهاده و پرنهاده در بخش غلات بویژه گندم، افزایش عملکرد و کاهش سطح زیر کشت، تناوب کشت و انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی به گلخانه، به‌زراعی بهره‌وری آب و کاهش مصرف سم و کود، افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول راهبرد اصلی ما در رسیدن به اهداف طرح الگوی کشت است.

وی افزود: ما امسال علاوه بر خرید 7 میلیون و 500 هزار تن گندم، 450 هزار تن بذر خریداری کردیم که بی‌سابقه است.

معاون وزیر در امور زراعت با اشاره به سیاست کشت قراردادی گفت: عملیاتی کردن کشت قراردادی از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است تا بتوانیم مشکلات تولید را به حداقل برسانیم که در آن ارائه یارانه به بخش‌های مختلف و نیز ارائه تسهیلات هم گنجانده شده است.

وی افزود: برای سازگاری شرایط فعلی کشاورزان، ادوات کشاورزی در راستای الگوی کشت را نیز تغییر می‌دهیم.

مهاجر، توسعه کشت محصولات در پاییز و زمستان، مکانیزه کردن تولید، گسترش کشت محصولاتی مثل نخود در دیم‌زارها، تغییر نگرش در ادوات کشاورزی برای کاهش مصرف آب به ویژه در کشت حبوبات، تهیه علف‌کش‌ها با کیفیت مناسب جزو برنامه‌های اصلی این معاونت عنوان کرد.

وی افزود: تغییر نگرش از آبیاری سنتی به آبیاری نوین از نوعی که کمترین تغییر و تحول را در مزارع به همراه دارد از دیگر برنامه‌های ما است.

معاون امور زراعت با اشاره به تولید بیش از 28 میلیون تن سبزی و صیفی، خاطرنشان کرد: در تولید سبزی و صیفی بالاترین تکنولوژی را داریم که با انتقال آن به گلخانه و کشت پاییز و زمستان امیدواریم عملکرد و سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که امسال با اجرای کشت قراردادی برنج افزایش تولید 500 هزار تنی را در دستور کار داریم، گفت: در تولید ارقام هیبرید برنج، برداشت شلتوک از 4 تن به 12 تن در هکتار خواهد رسید.

مهاجر در خاتمه یادآور شد: برای اجرای الگوی کشت همه ارکان نظام مسوولیت دارند و نقش مسوولان استانی در پیشبرد طرح برجسته و مهم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید