Iranian Agriculture News Agency

"آقامیری" در نشست خبری:

ریشه کنی 5 بیماری دامی تا دوسال آینده

واکسیناسیون ۵۰ میلیون رأس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برنامه‌های انجام شده برای ریشه کنی ۵ بیماری دامی در دستور کار قرار گرفته که این بیماری‌ها شامل آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و PPR است.

ریشه کنی 5 بیماری دامی تا دوسال آینده

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد آقامیری معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه اظهار کرد: حدود سه ماه گذشته بیماری تب کریمه کنگو در کشور شیوع پیدا کرد که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و اقدامات لازم از شیوع آن جلوگیری شد، به طوری که طبق آمارها تاکنون ۶۷ نفر درگیر این بیماری و ۷ نفر فوت شدند.

وی افزود: انتظار می‌رود برای بهداشت عمومی و حفظ سلامت جامعه، مردم کشتارهای غیرمجاز را به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی کشور گزارش دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دولت سیزدهم تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۶۷ مورد کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان داشتیم که امروز تعداد این کانون‌ها به ۲۹ مورد رسیده است.

وی افزود: در سال گذشته ۷۱ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسیناسیون شد، در حالی که از ابتدای سال تاکنون ۵۰ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسینه شدند، همچنین تلاش داریم تا دو سال آینده این بیماری را ریشه‌کن کنیم.

آقامیری در رابطه با صادرات به بازارهای هدف عنوان کرد: تلاش داریم روابطمان را با کشورهایی به جز آنهایی که خط قرمز ما را رد می‌کنند، توسعه دهیم؛ بنابراین با ۱۴ کشور (کشورهای اوراسیا) و کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم، البته هدف اصلی ما ایجاد روابط با بیش از ۴۵ کشور دنیا است و قصد داریم برای شرکت‌های داخلی بازاریابی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با تلاش‌های دولت سیزدهم اکنون محصولات طیور به عراق، میگو و آبزیان به اتحادیه اروپا، ماهیان سردابی و گرمایی به اقلیم کردستان و ۴۰ تا ۴۵ هزار دام به قطر صادر می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دُز واکسن برای دام‌های موجود در کشور نیاز است، اذعان کرد: از این میزان ۹۱ درصد یعنی ۵۵۰ میلیون دز در داخل کشور تولید می‌شود و ۵۰ میلیون دُز وارداتی است.

وی ادامه داد: در بخش طیور نیز حدود ۱۰.۵ میلیارد دُز واکسن نیاز است که حدود ۳.۵ میلیارد دز آن تولید داخل و ۷ میلیارد دُز وارداتی است.

آقا میری تاکید کرد: ۱۲۰ میلیون دُز واکسن‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیاز داشتیم که توسط دو شرکت ۶۰ میلیون دز آن در داخل تولید شده است و این ۶۰ میلیون دُز از خروج ۲.۵ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی افزود: برای تکمیل سیاست‌های خودکفایی در تولید واکسن، دامپزشکی مصمم است از طریق مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی بذر واکسن را تولید و در اختیار شرکت‌های خصوصی و تولیدکنندگان قرار دهد به طوری که اکنون یک واکسن نوترکیب در حال ثبت و بررسی داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به کوتاه شدن تاریخ واردات نهاده دامی گفت: ترخیص نهاده دامی طی بازه زمانی ۲۵ تا ۳ ماه انجام می‌شد اما واردات آن پنج روزه شده است و اگر مدیری از این تاریخ عدول کند با آن برخورد قاطع خواهیم کرد.

وی از تشکیل کمیته ارزی در سازمان دامپزشکی خبر داد و افزود: به منظور مدیریت در قیمت گذاری دارو این کمیته تشکیل شد.

آقامیری، از واکسینه کردن ۱۰۰ درصدی دام عشایر خبر داد و افزود: دام عشایر کوچ رو هستند از این رو بیماری این دام‌ها باید کنترل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه‌های انجام شده برای ریشه کنی ۵ بیماری دامی در دستور کار قرار گرفته که این بیماری‌ها شامل آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و PPR است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ریشه کنی این بیماری‌ها دو سال به طول می‌انجامد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید