Iranian Agriculture News Agency

325 میلیارد تسهیلات در قالب دامدار کارت به بهره‌برداران دام و طیور استان سمنان پرداخت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای حمایت از بهره‌برداران دام و طیور اظهار داشت: 325 میلیارد تسهیلات ارزان‌قیمت به بهره‌برداران دام و طیور استان سمنان پرداخت شد.

325 میلیارد تسهیلات در قالب دامدار کارت به بهره‌برداران دام و طیور استان سمنان پرداخت شد

به گزارش  خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا قاسمی اظهار کرد: این تسهیلات به سه هزار و 115 نفر از بهره‌برداران دام و طیور این استان در قالب دامدار کارت اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به آزاد شدن نرخ نهاده‌های دامی پرداخت تسهیلات حمایتی (۱۰ درصدی) ارزان‌قیمت به‌صورت سرمایه در گردش به بهره‌برداران خرد اختصاص یافته است.

وی گفت: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در هفته دولت ۱۳۰‪ طرح عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی افتتاح می‌شود گفت: این طرح‌ها با اعتبار یک هزار و ۴۴۱‪ میلیارد ریال و با محوریت توجه به کم‌آبی، احیا و مرمت قنوات، احداث لوله‌های انتقال آب و تعمیر راه‌ها افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: از این تعداد 119 پروژه مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در بخش کشاورزی بوده و 11 پروژه نیز از پروژه‌های تولیدی و اقتصادی است که با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است.

قاسمی افزود: ازجمله این طرح‌ها 2 واحد پرورش گاو شیری، 3 واحد کشت گلخانه‌ای، یک واحد پرورش مرغ گوشتی، یک واحد کارخانه تولید خوراک دام و چندین پروژه احداث باغات مادری، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و احداث باغات جدید پسته و گردو در مناطق مختلف استان سمنان است که عملاً با افتتاح و راه‌اندازی این طرح‌ها شاهد اقدامات مؤثر در بحث اشتغال به کار بهره‌برداران فعلی و ایجاد اشتغال‌های جدید خواهیم بود.

میزان خرید تضمینی گندم از مرز 64 هزار تُن عبور کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره میزان گندم خریداری شده از کشاورزان این استان نیز گفت: میزان خرید تضمینی گندم توسط مراکز دولتی در استان سمنان از مرز 64 هزار تُن هم عبور کرد که این عدد در مقایسه با 41 هزار تُن گندم خریداری شده سال قبل بیش از 50 درصد رشد را نشان می‌دهد که یک دلیل اصلی آن رویکردی است که دولت سیزدهم در ارتباط با افزایش قیمت گندم داشت و با خرید گندم 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلو از زارعین گندم‌کار در واقع بخش زیادی از گندم تولیدی جذب مراکز خرید دولتی شد و مهم‌تر از آن تا حد زیادی از قاچاق گندم و آرد به خارج از کشور نسبت به سال‌های گذشته گرفته شد.

قاسمی از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از ابتدای سال 1401 تاکنون را توجه به نژاد مرغ آرین به‌عنوان یک نژاد داخلی عنوان کرد و افزود: ما در جوجه‌های یک‌روزه مرغ گوشتی غالباً به نژادهای خارجی متکی هستیم که در برنامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی نژاد مرغ آرین به‌عنوان یک نژاد داخلی در حال شناسایی و تکثیر است و در استان سمنان نیز این اتفاق خوب رخ داده و چیزی حدود 20 درصد از ظرفیت واحدهای مرغ گوشتی استان به تولید نژاد مرغ آرین اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: دولت تولید نژاد مرغ آرین را مورد حمایت خود قرار داده که از جمله آن‌ها تأمین نهاده‌های دامی، اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت، خرید با نرخ بیش از 12 درصدی نسبت به نژادهای خارجی است تا ظرفیت تولید مرغ با نژاد داخلی از یک‌سو افزایش یابد و از سوی دیگر نیز وابستگی‌ها به خارج از کشور کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از دیگر خدمات و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی را افزایش سرعت صدور مجوزهای کسب‌وکار از ۴۵ روز به ۹ روز عنوان کرد و افزود: قرارگاه امنیت غذایی با محوریت تأمین کالاهای اساسی (برنج، شکر، آرد و گندم، روغن، مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز) از تأمین تا بازرسی مراکز عرضه راه‌اندازی شده است.

قاسمی با اشاره به سنددار شدن اراضی کشاورزی در 198 هکتار از اراضی این استان گفت: تاکنون 40 هزار هکتار از اراضی تثبیت و 30 هزار هکتار صدور سند انجام شده است.

وی اضافه کرد: قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز به منظور سنددار شدن اراضی کشاورزی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه حمایت از دامداران در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد اظهار داشت: به همین منظور بیش از 22 هزار رأس دام سبک از دامداران استان خریداری شده است.

قاسمی به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال جدید زراعی که از مهرماه 1401 آغاز می‌شود اشاره کرد و از جمله مهم‌ترین آن‌ها را طرح جهش تولید در دیم‌زارها در 20 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان میامی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، بهینه‌سازی مصرف آب، توسعه کشاورزی قراردادی و افزایش تولید علوفه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مأموریت‌ها و فعالیت‌هایی همچون توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، توسعه کشت نشائی، توسعه آبزی‌پروری با محوریت ماهی تیلاپیلا، راه‌اندازی قطب دام‌پروری مهدی‌شهر به‌صورت جدی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در پایان به مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان سمنان در آبان ماه سال گذشته در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این سفر 13 مصوبه با اعتباری بالغ بر 676 میلیارد تومان و اختصاص 60 میلیارد تومان تسهیلات بانکی توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را به همراه داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید