Iranian Agriculture News Agency

۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی خریداری شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی در ۸۳ مرکز خرید تعاونی روستایی و بخش خصوصی خریداری شد.

۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی خریداری شد
 

به گزارش  خبرنگار ایانا از کردستان، پیمان اسکندری  رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه بازدید از مراکز خرید گندم شهرستان بیجار اظهار داشت: از ۲۵۰ هزار تن گندم خریداری شده در استان، ۶۱ هزار تن در بیجار تحویل شده است.

وی افزود: در کنار خرید تضمینی گندم، خرید سایر محصولات بخش کشاورزی مثل جو هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مطالبات کشاورزان تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ پرداخت شده است و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه تا هفته آینده بخش عمده مطالبه گندمکاران استان پرداخت خواهد شد.

اسکندری ادامه داد: برآورد امسال در تولید گندم حدود ۶۵۰ تن استان است که سهم شهرستان بیجار بیش از ۱۷۰ هزار تن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید نظارت بر خرید گندم تقویت شود گفت: با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، انگیزه و سوء استفاده غیر قابل چشم پوشی است که با تقویت نظارت ها کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ۸۳ مرکز خرید گندم در استان تایید شده و آماده خرید محصول از کشاورزان استان بوده و از این تعداد ۶۱ مرکز آن مربوط به تعاونی های روستایی است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۰۵ هزار ریال افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده امسال ۱۰ هزار ریال هدیه به هر کشاورزی که محصول خود را تحویل مراکز خرید دهد اعطا می شود.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است که  ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید