Iranian Agriculture News Agency

برگزاری مراسم روز مزرعه گندم در ارومیه

به منظور انتقال دانش و یافته های جدید علمی و تحقیقاتی و ترویج آن در بین کشاورزان، مراسم روز مزرعه گندم در محل سایت طرح تحقیقی - ترویجی واقع در روستای سیر شهرستان ارومیه برگزار شد.

برگزاری مراسم روز مزرعه گندم در ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، مجیدی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و‌ منابع طبیعی استان و مجری طرح در این مراسم با اشاره به فعالیت نزدیک به ۴۰ ساله این مرکز اظهار کرد: رسالت اصلی محققین این مرکز بر احصاء مشکلات کشاورزان منطقه، اجرای روش های نوین و بومی سازی یافته های علمی و تحقیقاتی درسر مزرعه  است.

وی با اشاره به اجرای  طرح مقایسه اثربخشی استفاده قارچ مایکوریزا و گلایسین بتائین با روش مرسوم در گندم دیم، گفت: این طرح نتیجه سه سال تحقیقات در ایستگاههای تحقیقاتی در شهرستان بوده و پیش بینی می شود با توجه به افزایش معنی داری در عملکرد دانه، تعداد سنبله و تعداد دانه در بوته نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش عملکرد را داشته باشیم.

مجیدی در توضیح نحوه اجرای طرح افزود: در این روش کود سرک (اوره) در بهار حذف و مصرف کود فسفاته هنگام پاییز  به ۵۰ درصد کاهش و قارچ مایکوریزا به صورت بذرمال جهت توسعه چند برابری ریشه به روش محلول پاشی کود رویال آمین و رویال تی ای ، در بهار در طی دو مرحله شروع ساقه روی و تشکیل خوشه استفاده می شود.

در ادامه خلیل زاده محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و‌ منابع طبیعی استان نیز  با اشاره به مزایای استفاده از رقم باران در مقایسه با سایر ارقام دیم اظهار کرد:  رقم باران با داشتن ساقه قوی نسبت به رقم سرداری در مقابل ورس، بیماری زنگ گندم و خشکسالی مقاومت بالایی دارد.

لازم به ذکر است که این طرح در سال زراعی جاری همزمان با استان آذربایجان غربی در استانهای کردستان، کرمانشاه، فارس و خراسان در قالب طرح ملی اجرا شده است.

جهت آشنایی گندمکاران و‌ کارشناسان و تبیین اهمیت اجرای طرح برنامه ی تلویزیونی اکینچی لر با این موضوع ضبط شد که بزودی از شبکه استانی پخش خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید