Iranian Agriculture News Agency

مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی سمنان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ضمن اشاره به عدم وجود بیماری تب کریمه کنگو در سمنان گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نگرانی بابت ابتلا به این بیماری وجود نداردو تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری قابل کنترل است.

مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی سمنان مشاهده نشده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حمیدرضا حسینی اظهار کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده در سطح استان سمنان تاکنون مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی سمنان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه درمان و یا واکسن خاصی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه، مهم‌ترین اقدامی است که در مقابله با این بیماری باید صورت بگیرد و در صورت عدم کنترل و نابودی انگل خارجی و کنه ممکن است علاوه برآلودگی دام، مخاطراتی نیز برای جوامع انسانی به وجود بیاید.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال و تا ابتدای فصل پاییز ابراز کرد: عملیات سمّ پاشی با هدف از بین بردن و کنترل انگل‌های خارجی و کنه برای پیشگیری از تکثیر عامل بیماری انجام می‌شود و تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۲۸۶ لیتر سمّ تأمین و به‌صورت رایگان بر اساس پراکندگی جمعیت دامی در استان، در اختیار هر شهرستان قرار گرفته است.

حسینی در ادامه افزود: گروه‌های عملیاتی سم‌پاشی با مشارکت بسیج عشایری، دهیاران و بسیج مهندسی و بسیج سازندگی سپاه پاسداران اقدام به سم‌پاشی رایگان دام‌ها کرده‌اند و این روند تا پایان فصل گرما همچنان ادامه دارد. همچنین بالغ بر یک میلیون مترمربع سم‌پاشی جایگاه نگهداری دام انجام شده است.

وی اظهار کرد: دامی که ناقل بیماری کریمه کنگو است فاقد علائم بالینی مشهود است و نهایتاً دام مورد گزش کنه آلوده دوتا سه روز تب خواهد کرد و سپس به ناقل بیماری تبدیل خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به گروه‌های در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو اذعان کرد: عموماً دامداران، چوب‌داران، پرسنل دامپزشکی، دامپزشکان و سلاخ‌ها بیش از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. البته در صورت عدم رعایت ضوابط و توصیه‌های بهداشتی، سایر جوامع انسانی نیز در معرض آسیب ناشی از این ویروس هستند.

حسینی یادآور شد: به منظور پیشگیری از ابتلای به تب کریمه کنگو توصیه‌های بهداشتی توسط دامپزشکی استان سمنان به منظور آگاهی بخشی در قالب بروشور و پیامک در اختیار مردم استان قرار گرفته و همچنین در قصابی‌های سطح شهرهای استان نصب شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید