Iranian Agriculture News Agency

اجرای آبیاری‌ نوین در میاندوآب موجب صرفه‌جویی ۴۰ میلیون مترمکعبی آب شد

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: با اجرای طرح‌های آبیاری‌ نوین در ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان، سالانه نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود.

اجرای آبیاری‌ نوین در میاندوآب موجب صرفه‌جویی ۴۰ میلیون مترمکعبی آب شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، علی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: مشکل اصلی بخش کشاورزی این شهرستان آب است که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده از نظر اقلیم و اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تامین آب کشاورزی شهرستان با چالش‌هایی همراه شده است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته جهت اصلاح زیرساخت‌ها اقدامات زیربنایی در میاندوآب صورت گرفته، افزود: کشاورزانی که مجوز آب و پروانه بهره‌برداری چاه دارند، برای تغییر سیستم‌های آبیاری از سنتی به نوین می توانند جهت استفاده از تسهیلات بانکی به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب اضافه کرد: همچنین در این رابطه محصولات ردیفی بهاره شامل گوجه‌فرنگی و پیاز به صورت قطره‌ای و یا نوار تی‌تیب آبیاری می‌شود به طوری که ۹۰ درصد پیازهای کشت شده در این شهرستان به صورت نوار تی تیپ آبیاری می‌شود.

دیانتی با بیان اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی میاندوآب همه ساله زیر کشت محصول پیاز می‌رود، گفت: از تمامی کشاورزان می‌خواهیم با برنامه‌هایی که از طریق مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات اعلام می‌شود همراه و هماهنگ باشند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه معیشت و اقتصاد مردم شهرستان به بخش کشاورزی وابسته است، گفت: به همین جهت باید نگاه حفاظتی از سوی کشاورزان به منابع آبی و خاکی وجود داشته باشد تا به پایداری تولید و امنیت غذایی در راستای برنامه‌ریزی در سطح کلان منجر شود.

وی افزود: علاوه بر این‌ها، در راستای مدیریت مصرف آب و افزایش راندمان آب آبیاری، طرح‌هایی به صورت تجمیعی در اراضی پنج هزار هکتاری پایاب بند انحرافی سد نوروزلوی میاندوآب در حال اجراست که اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در ۶۷۰ هکتار از این اراضی در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: جهت اجرای هر هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار بارانی ۳۰۰ میلیون ریال، سیستم نوین آبیاری تحت فشار قطره ای- موضعی ۴۰۰ میلیون ریال و سیستم نوین آبیاری کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید