Iranian Agriculture News Agency

مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در استان بوشهر افزایش یافت

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال در پی کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه، مصرف این نهاده‌ها در زمین‌های کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در استان بوشهر افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، خسرو عمرانی سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر  افزود: میزان مصرف کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه در بهبود کمی و کیفی محصولات تاثیر بسزایی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اصلاح قیمت‌ها و کاهش قیمت ۴۵ درصدی کودهای فسفاته و پتاسه علاوه بر توسعه کیفی تغذیه متعادل از سوی کشاورزان هزینه مصرف کودهای شیمیایی در یک هکتار نیز بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

عمرانی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده سال گذشته میزان مصرف کودهای فسفاته در این استان در کل سال چهار تن بود این درحالی است که با اصلاح قیمت‌ها طی ۲ ماه گذشته این میزان به ۳۲۱ تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین مصرف کودهای پتاسه نیز در سال گذشته ۲ تن اعلام شده این درحالی است که تنها در ۲ ماه نخست سال جاری میزان مصرف این نوع کود به ۲۳۶ تن افزایش یافته است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: هر چند میزان متوسط مصرف همچنان کمتر از مقدار استاندارد ابلاغی است اما رشد مصرف این ۲ گروه کودی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته بی‌سابقه و نوید بخش یک سال پرمصرف در نهاده‌های کشاورزی است.

عمرانی ادامه داد: انتظار می‌رود با اقدامات ترویجی و آموزشی بتوانیم در یک برنامه میان مدت مصرف کود را به مقدار استاندارد برسانیم.

وی یادآور شد: در همین ارتباط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال جاری برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری همایش آموزشی مصرف بهینه کود را در ان استان برنامه‌ریزی کرده است.

وی  گفت: میزان مصرفی کودهای فسفاته و پتاسه هر سال از سوی موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی  بر اساس نیاز خاکی اراضی کشاورزی به استان ها اعلام می شود که میزان مورد نیاز این نهاده ها در سال جاری  برای استان بوشهر ۱۴هزار و ۷۰۰ تن کود فسفاته، ۹ هزار و ۷۰۰ تن کود پتاسه و ۲۰ هزار تن کود اوره اعلام شده است.

افزایش معنادار مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در استان بوشهر منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و ارتقا سلامت جامعه خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید