Iranian Agriculture News Agency

نجفی در گفتگو با ایانا خبر داد:

خسارت سرمازدگی در باغات شهرستان اهر

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر از خسارت سرمازدگی در باغات شهرستان اهر خبر داد.

خسارت سرمازدگی در باغات شهرستان اهر

علی نجفی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به کاهش دمای ناگهانی هوا تا منفی 3 درجه در 28 فروردین سالجاری بیشتر باغات شهرستان دچار خسارت سرمازدگی گردیده است که عمدتاً باعث یخ زدگی  شکوفه های گل  در باغات و کاهش محصولات باغی شده است. 

وی افزود: با توجه به آمار ارائه شده وضعیت فعلی باغات  شهرستان و پیش بینی های انجام یافته عمکرد محصولات سردرختی  در این شهرستان در مناطق خسارت دیده  متاسفانه با کاهش تولید مواجه خواهد بود .

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر  ضمن اعلام آمار باغات  موجود در این شهرستان و پتانسیل تولید بالای اراضی باغی این شهرستان گفت: این سرمازدگی در 3 هزار و 956 هکتار از باغات  شهرستان با توجه به زمان گل دهی محصولات باغی  و با توجه به این که این مرحله حساسیت بیشتری به سرمازدگی دارد  خسارت زیادی به سطح زیر کشت   محصولات سیب، زردآلو، هلو، گردو و سایر محصولات وارد نموده است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش تولید محصول باغداران در مناطق خسارت دیده گفت: سطح این خسارت از 30 الی 80 درصد در مناطق تراس رودخانه اهرچای و روستای یاغبستلو و قیزفخری تا مناطق قشلاق شاهویردی متفاوت بوده و خسارت ریالی  وارده 3760 میلیارد ریال  معادل 376 میلیارد تومان توسط اکیپ حوادث غیر مترقبه شهرستان متشکل از کارشناسان جهادکشاورزی ، بیمه محصولات و کارشناسان فرمانداری و بانک کشاورزی برآورد شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر در ادامه گفت: سرمازدگی بهاره بیشتر در باغات تراس رودخانه با توجه به پدیده سرمازدگی تشعشعی مواجه با مرحله گل دهی درختان در شهرستان  و روستاهای اطراف قابل مشاهده است.

 نجفی خواستار همکاری و ارزیابی دقیق ارزیابان و مسئولین صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این مورد بخصوص در پرداخت خسارت به باغدارانی که محصولات باغات خود را بیمه نموده اند گردید. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید