Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح‌های مرتعداری و ممیزی مراتع در اولویت برنامه‌های منابع طبیعی استان سمنان است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد، حضور دام مازاد در مراتع، خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب از مهمترین دلایل تخریب مراتع است.

اجرای طرح‌های مرتعداری و ممیزی مراتع در اولویت برنامه‌های منابع طبیعی استان سمنان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی در حاشیه جلسه شورای عشایری استان و مدیریت کوچ دام با حضور استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی اظهار کرد: با مدیریت استفاده از مراتع به خصوص جلوگیری از ورود زودهنگام دام در مراتع و جلوگیری از ورود دام مازاد می‌توان از تخریب بیشتر مراتع جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد:  حفظ و احیای مراتع و اجرای طرح‌های مرتعداری و ممیزی مراتع در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد.

وی  اظهار داشت: با توجه به اینکه کوچ زودهنگام و دام مازاد در مراتع مهمترین عوامل تخریب مراتع است، گفت: اسفندماه پارسال برای نخستین بار دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام، ساماندهی کوچ تدوین شد و به استانداران، مدیران سازمان جهادکشاورزی، مدیران کل منابع طبیعی و امور عشایر استان‌ها برای حفظ منابع آب، خاک، تقویت پوشش گیاهی، آمایش سرزمین و جلوگیری از تخریب سرزمین و چرای زودهنگام دام و کنترل افراد بدون پروانه چرا ارائه شده است.

مرادی حقیقی افزود: زمان ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به عنوان سه موضوع مهم در حوزه مدیریت چرا دام در مراتع است.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر نیز برنامه‌ریزی شده که زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای توزیع نهاده، آب و خدمات‌رسانی به عشایر در استان‌های مبدا توسط سازمان امور عشایر و شرکت پشتیبانی امور دام با استفاده از ظرفیت تعاونی و تشکل‌های عشایری انجام می شود.

به گفته وی، چرای زودهنگام و رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام به مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به کاهش تولید علوفه، از بین رفتن ترکیب پوششی خاک، از بین رفتن گونه‌های درجه یک و هجوم گونه‌های مهاجم، سفت و فشرده شدن خاک، افزایش فرسایش خاک و افزایش روان‌آب و هدر رفتن خاک منجر می‌شود.

مرادی حقیقی افزود: جلوگیری از کوچ زودهنگام و رعایت زمان استفاده از مراتع توسط جوامع محلی و عشایر، رعایت ظرفیت دام در مراتع از مهمترین راه‌ها برای جلوگیری از تخریب مراتع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید