Iranian Agriculture News Agency

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

دستیابی به کشاورزی پویا و پایدار، مستلزم اطلاعات دقیق و برنامه ریزی اصولی است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: با سنددار کردن اراضی کشاورزی استان البرز اجرای بسیاری از طرح ها در این حوزه تسهیل خواهد شد.

دستیابی به کشاورزی پویا و پایدار، مستلزم اطلاعات دقیق و برنامه ریزی اصولی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، عبدالرضا روشن نژاد در بخشی از سخنان خود در نشست خبری که با حضور معاونین سازمان و اصحاب رسانه در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان و میلاد با سعادت حضرت صاحب الزمان (عج) در آستانه ورود به سال جدید از تلاش ها و زحمات اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی و انعکاس اقدامات و خدمات بخش کشاورزی استان قدردانی کرد و با آرزوی توفیق و سلامتی برای ایشان، ابراز امیدواری کرد بیش از گذشته شاهد تقویت ارتباط سازمان و رسانه ها برای اطلاع رسانی شفاف به مردم باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به برنامه های تحولی سازمان در سال آینده، برنامه ریزی مدون برای ارائه الگوی کشت مناسب به ویژه توسعه کشت های گلخانه ای، تکمیل فازهای هوشمندسازی بخش کشاورزی استان، جذب سرمایه گذار و توسعه صادرات از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز توصیف و خاطرنشان کرد: بر اساس تأکید استاندار محترم، برنامه های تحولی بخش کشاورزی استان تدوین و برش شهرستانی آن نیز آماده و ابلاغ شده تا در سال آینده عملیاتی شود.

 روشن نژاد با اشاره به طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی با بیان اینکه با سنددار کردن اراضی کشاورزی اجرای بسیاری از طرح ها در این حوزه تسهیل خواهد شد؛ تصریح کرد: این اقدام که به عنوان یکی از برنامه های محوری و اولویت دار  سازمان است در دست اقدام است شامل سه مرحله رفع تداخلات قوانین موازی، تهیه کاداستر کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه فقط چهار درصد اراضی کشاورزی در کشور دارای سند هستند و این موضوع بیانگر ضعف اطلاعات در این حوزه می باشد، اظهار کرد: با سنددار شدن اراضی یعنی صدور شناسنامه برای اراضی کشاورزی و دستیابی به اطلاعات لازم و ضروری در خصوص زمین به عنوان عامل تولید، امکان برنامه ریزی اصولی برای دستیابی به کشاورزی پایدار و پویا فراهم می شود.

وی با بیان اینکه تأکید وزیر محترم جهاد کشاورزی برای راه اندازی رصدخانه و پایگاه داده های کشاورزی در کشور نیز حاکی از عزم جدی وزارت برای ورود به موضوع تشکیل بانک اطلاعاتی قوی برای برنامه ریزی اصولی در بخش کشاورزی است، افزود: سنددار کردن اراضی کشاورزی به تحقق سریعتر این امر کمک می کند چرا که با صدور سند اطلاعات از واحدها و اراضی کشاورزی افزایش خواهد یافت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه البرز، استان پیشگام در موضوع هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی می باشد، تصریح کرد: علاوه بر اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و تکنولوژی روز، وضعیت تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی کشاورزی رصد می شود، سطح زیر کشت و نوع کشت رصد شده و به کشاورزان کمک می کند تا اقدامات و مراقبت های مورد نیاز محصول را به موقع تشخیص و با تصمیم به موقع نسبت آبیاری، کنترل آفات و بیماریها و ... اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید