Iranian Agriculture News Agency

حسینی:

افزایش سه برابری تولید آبزیان تا سال ۱۴۰۴

رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش سه برابری تولید آبزیان تا افق ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: تولید ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس نیز هدف‌گذاری شده است.

افزایش سه برابری تولید آبزیان تا سال ۱۴۰۴

به گزارش خبرنگار ایانا در استان همدان، سید حسین حسینی در سفر به همدان و در بازدید از سایت پرورش ماهی قزل دانش شهرستان نهاوند اظهار کرد: در حال حاضر تولید آبزیان کشور ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن در سال است که براساس افق تحولی وزارت جهاد کشاورزی باید این میزان به بیش از یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا سال ۱۴۰۴ برسد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال توسعه شیلات کشور است، اضافه کرد: کل تولیدات شیلات کشور بیش از یک ‌میلیون و ۲۶۸ هزار تن است که ۷۱۵ هزار تن آن مربوط به صید و مابقی مربوط به آبزی‌پروری است.

رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر رفع مشکلات واحدهای تولید ماهی سردابی میزان تولید قزل‌آلای سردابی کشور را ۱۹۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برنامه ما این است که با رفع موانع، این میزان را افزایش دهیم تا تولید سالانه را به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال برسانیم.

 تامین ۴۰ درصد تخم چشم‌زده ماهی کشور با احیای مجدد شرکت قزل دانش نهاوند 

وی با اشاره به تعطیلی سایت پرورش ماهی قزل دانش نهاوند از سال ۹۳ گفت: بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این سایت انجام شده که از سال ۹۳ به دلیل آلودگی ویروس ناشی از آب قابل دسترسی متوقف و ماهیان مولد آن نیز از بین رفتند.

حسینی گفت: با توجه به نقشی که این مزرعه در زمینه تکثیر تخم چشم زده ماهی در کشور دارد در صورت احیا می‌تواند ۴۰ درصد بچه ماهی کشور را تامین کرده و نیاز ما به خارج را رفع و جلوی خروج ارز را بگیرد.

وی افزود: این بخش قلب تولید ماهی قزل‌آلاست که برای احیای آن حمایت‌های لازم را به عمل خواهیم آورد و از مسوولان استان انتظار داریم با مدیریت جهادی این واحد تولیدی را به رونق گذشته بازگردانند‌.

رئیس شیلات کشور افزود: مشکل این سایت پرورش ماهی در زمینه آبرسانی مستقیم از سرچشمه به داخل مزرعه و سرمایه در گردش و نقدینگی است که تلاش می‌کنیم این مشکل برطرف شود.

وی تغییر رویکرد در فعالیت‌های آبزی‌پروری را یکی از مهمترین برنامه‌های شیلات مطرح کرد و گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شیلات بر مبنای بهره‌وری و طراحی روش‌های نوین آبزی‌پروری و پرورش در قفس (توسعه دریا محور) هدفگذاری شده است.

حسینی با پیش‌بینی تولید ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس یادآور شد: در حال حاضر براساس مطالعات، کشور بالای ۴.۵ الی ۵ میلیون تن ظرفیت تولید ماهی در قفس را دارد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در کشور ما ۱۳.۳ کیلوگرم است که در مقایسه با سرانه مصرف دنیا که ۲۰ کیلوگرم است فاصله زیادی دارد.

گفتنی است سرپرست شیلات ایران در سفر یک روزه به همدان، از شرکت‌های قزل دانش و کارخانه بسته‌بندی ماهی شهرستان نهاوند و مزرعه پرورش کروکودیل در شهرستان ملایر بازدید و با استاندار همدان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید