Iranian Agriculture News Agency

زهرایی خبر داد:

حضور بسیج سازندگی در نهضت به نام هر شهید هزار نهال

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از حضور بسیج سازندگی در نهضت به نام هر شهید هزار نهال خبر داد.

حضور بسیج سازندگی در نهضت به نام هر شهید هزار نهال

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری که با مشارکت شهرداری منطقه ۵ تهران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پارک جنگلی کوهسار برگزار شد، گفت: به واسطه نعمت هایی که وجود دارد باید منابع طبیعی را حفظ کنیم و برای آیندگان فضای بهتر از آنچه را داریم به جا بگذاریم.

 وی با اشاره به گسترش تمدن اسلامی، افزود:  همراهی جبهه حق علیه باطل در حال گسترش است.

زهرایی با بیان اینکه بنا است به نام هر شهید هزار نهال کاشته شود، تصریح کرد: این مهم با هم افزایی و انسجام دستگاه‌ها عملیاتی خواهد شد.

 وی با بیان اینکه بسیج سازندگی خود را مکلف به همراهی با این نهضت می داند، یادآور شد: باید از تشریفات  خارج شویم و برنامه زمانی و اجرایی آن را مشخص کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه حلقه واسط بین مردم و نهادهای اجرایی باید شناسایی شود، گفت: سمن، یا سازمان های مردم نهاد می توانند کمک بسزایی در این راستا داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه باید به فراخور اقلیم و شرایط جوی نهال کاشته شود، افزود:۷۰ نهاد، دستگاه و تشکل در حال همکاری برای پویش ایران سرسبز ۱۴۱۴ هستند.

زهرایی یاد آور شد: آیندگان ما را در خصوص منابع طبیعی قضاوت خواهند کرد و برای قضاوت درست آیندگان باید منابع طبیعی را گسترش دهیم.

هفته منابع طبیعی فرصتی  برای ارتقای فرهنگ منابع طبیعی

نقی شعبانیان سرپرست معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این همایش با اشاره به اینکه هفته منابع طبیعی از دو جهت حائز اهمیت است، یادآور شد هفته منابع طبیعی فرصتی  برای ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و همچنین هدیه زندگی به نسل آینده است.

 وی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در ۲۳ سال قبل در خصوص فرهنگ منابع طبیعی، گفت: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود.

 سرپرست معاونت امور جنگل با بیان اینکه در صورتی فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل نشود ما نمی‌توانیم این منابع را حفظ کنیم، تصریح کرد: ضرورت کاشت درخت با توجه به مشکلات و معضلات زیست محیطی در دنیا و کشورمان و با توجه به نقش درختان و کاهش معضلات زیست محیطی باید مورد توجه قرار بگیرد.

 شعبانیان با اشاره به سرانه جنگل در کشورمان، گفت: سرانه جنگل در کشور ما ۱۷صدم هکتار است و این در حالی است که نرم جهانی 65 صدم هکتار است.

به گفته ی وی، باید از هر فرصتی  برای کاشت درخت در کشور استفاده شود زیرا درختان در کنار تولید چوب از معضلات و مشکلات زیست محیطی  را کاهش میدهند.

وی با بیان اینکه ارزش زیست محیطی درختان بیش از ۴۰۰ برابر چوب تخمین زده شده است، تصریح کرد: گونه‌های درختی مختلف در معضلات ریزگردها، گازهای گلخانه‌ای و مسائل دیگر  متفاوت عمل میکنند؛ به طور مثال بلوط ایرانی ۳ تا ۴ برابر سایر گونه‌ها می‌تواند ریزگردها را جذب کند که نیازمند حضور متخصصان در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت اصولی کاشت نهال و نگهداری از آن، افزود: امروزه هیچ بهانه‌ای برای کم توجهی و بی توجهی به جنگل‌ها وجود ندارد و با وجود حضور مردم در این زمینه ما باید بتوانیم منابع طبیعی را حفظ کنیم.

باید حلقه مفقوده در توسعه منابع طبیعی کشور شناسایی شود

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با تاکید بر اینکه باید حلقه مفقوده در توسعه منابع طبیعی کشور شناسایی شود، افزود: با جشن درختکاری اهمیت فضای سبز و پوشش گیاهی را بیشتر درک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: باید برای حفاظت منابع طبیعی اعم از جنگل ها و مراتع برنامه ریزی شود، تصریح کرد: در حال حاضر بهره برداری مناسبی از مراتع در کشور نمیشود.

گرشاسبی یادآور شد:  باید از مشارکت های غیر دولتی مانند سمن ها برای  احیای منابع طبیعی استفاده شود؛ در سایر کشورها، بخش اعظمی از جنگل‌ها و منابع طبیعی را سازمان‌های مردم‌نهاد حفاظت می‌کند.

وی در پایان گفت: باید از نهاد های مردم نهاد علاوه بر کاشت نهال در نگهداری آنها نیز استفاده شود.

 

گفتنی است در حاشیه ی این مراسم نهال های زبان گنجشک، ارغوان، بلوط و توت در پارک جنگلی کوهسار کاشته شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید