Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

دستاوردهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در سال 1400

کشاورزی بدون استفاده از کود، کیفیت و کمیت محصول را کاهش می‌دهد و تصریح کرد: این سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشاورزی نیست که یک کشاورز صرفا برای معیشت خود کار کند درحالیکه امنیت غذایی وابسته به تولید پایدار است.

دستاوردهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در سال 1400

حمید هزار جریبی مدیر  شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان، در گفتگو با خبرنگار ایانا به مناسبت سالگرد چهل وسومین پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از دستاورد های این شرکت تا نیمه اول بهمن ماه سال جاری1400  سخن گفت: کشاورزی بدون استفاده از کود، کیفیت و کمیت محصول را کاهش می‌دهد و تصریح کرد: این سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشاورزی نیست که یک کشاورز صرفا برای معیشت خود کار کند درحالیکه امنیت غذایی وابسته به تولید پایدار است.

هزارجریبی، رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب خاک را از دلایل اصلی نبود پایداری تولید و واردات محصولات کشاورزی خواند.

وی ادامه داد: به خاکی که ۴۵ درصد مواد معدنی، پنج درصد مواد آلی، ۲۵درصد آب و ۲۵ درصد هوا داشته باشد خاک خوب گفته می‌شود. خاک استان ما خاکی  است که ماده آلی آن زیر یک درصد  است بنابراین  کود شیمیایی باید در ترکیب با کودهای آلی و کودهای زیستی قرار بگیرند تا پایداری ایجاد  شود و خاک به لحاظ زنده ماندن، دچار چالش نشود.

هزار جریبی کود اوره را یکی از پرمصرف ترین و از گلوگاه های اصلی افزایش عملکرد تولید عنوان کرد که برای  رشد گیاه، افزایش جوانه زنی حتی میوه دهی و برای تقویت فیتوپلانکتونها در داخل استخرها، همچنین برای مصارف آب بندان پرورش ماهیان گرمابی مورد استفاده قرار می گیرد. این کود حالت گرانوله و پریل داشته که100 درصد آن از منابع داخلی کشور تامین می شود.

وی تصریح کرد: امسال کشاورزان گلستانی با کمبود اوره مواجه نبودند و این شرکت از حیث تامین کود در مدت مشابه سال قبل رکورد زد وادامه داد: سهمیه ابلاغی این  شرکت درسال جاری برای تهیه وتدارک کود اوره109 هزارو931 تن است که از این مقدار تاکنون108درصد طبق  برنامه ابلاغی وزارت جهاد  کشاورزی، به میزان118 هزارو804 تن  تامین شده است، که در مدت مشابه سال قبل که101 هزارو886 تن بوده 17 رشد داشت، امسال با توجه به وضعیت سال جاری و خشکسالی در کنار کود اوره استفاده از کود پتاسه و فسفاته الزامی شده که به نفع کشاورز بوده است تا علاوه بر جمع شدن دست دلالان مقاومت و عملکرد خوب محصول را در پی خواهد داشت.

وی  خاطرنشان کرد: استفاده از انواع کود شیمیایی تولید محصول را ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می دهد و این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان درست مصرف و دیگر شرایط است.

 واضافه کرد: ۲۰ تا ۱۵ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی را انواع کود فسفاته و پتاسه دربرمی گیرد و ۸۵ تا ۸۰ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.

هزار جریبی  با اشاره  به این که در سال گذشته کل کود فسفات تامین شده  حدود 3 هزارو786 تن بود که این میزان امسال به 5/3 برابر و به میزان 13 هزارو610 تن رسیده است گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به چهار برابر سال گذشته برسد.

 فسفاتها از عناصر لازم برای فتوسنتز گیاهان هستند ومصرف آن نیز دراستخرها موجب رویش سریع گیاهان آبزی و موجودات غذایی می گردد و بازدهی طبیعی ماهی در استخر را افزایش می دهد.

وی همچنین  میزان تامین  شده کود پتاسه را در سال جاری7 هزارو539 تن عنوان کرد که در مدت مشابه سال قبل که2 هزارو166 تن بوده بیش از سه برابر افزایش داشته است.

 پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاه به آفات ، بیماری ها ، گرما ، سرما ، خشکی شده و در ساختار جدار سلولی و ایجاد بافت های نگه دارنده و انتقال مواد غذایی به غده ها کاربرد دارد .

وی بیان کرد: از تمامی کود شیمیایی فسفاته وپتاسه  طرف قرارداد با این شرکت به انبارهای استان نمونه برداری و برای آنالیز و کنترل کیفی به آزمایشگاه مجهز مرکز تحقیقات کاربردی نهاده های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کرج ارسال  شده است.

هزارجریبی با اشاره به آمارنمونه برداری کود توسط کارشناسان نظام کنترل کیفی این شرکت گفت: 128 نمونه به میزان 12513 تن از انواع کود شیمیایی ارسالی به انبارهای سازمانی و انبارهای کارگزاران توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان نمونه برداری شده است، که ازاین  میزان5133تن  وارداتی و7380 تن تولید داخل بوده است.

کودشیمیایی فسفاته  و پتاسه  مورد تایید  شرکت  عناصر آرسنیک، جیوه، کادمیوم، نیکل و سرب در کودهای تولید داخل به حداقل رسیده است و همچنین از لحاظ عنصرهای غذایی، کیفیت لازم را دارند .

وی ادامه داد: به منظور تسهیل در امر خدمت رسانی به کشاورزان ، تحویل کودهای شیمیایی یارانه دار بر اساس حواله الکترونیکی صادره از سامانه پایش مواد کودی انجام  شده وتا کنون تعداد 85329 حواله  الکترونیکی در14 شهرستان استان صادر شده که تعداد61403 حواله به کشاوز تحویل داده شده است.

وی همچنین  با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در استان گفت: امسال استقبال کشاورزان از اجرای طرح کشت قراردادی خوب بود و برش استانی برای اجرای کشت قراردادی در گلستان ۵۵ هزار هکتار بودکه در 26 هزار هکتار این طرح توسط 37 کارگزار منتخب  انجام شد، در این راستا 9 هزار و 509 تن کودهای ازته، فسفاته و پتاسه توزیع شده است.

هزارجریبی از به روز رسانی196 فقره تفاهم نامه کود های غیر یارانه ای با124  شرکت های تامین کننده کود کشور(آلی، زیستی و معدنی)با716 فقره قرارداد از دستاورد های این شرکت در سال1400 خبرداد.

وی ادامه داد: هدف دفترمرکزی این شرکت در قالب عقد تفاهم نامه با شرکت های تولید  کننده ،تامین کودهای با کیفیت برای کشاورزان و از سوی  دیگر حمایت از تولیدات داخلی علیرغم وجود تحریم های سخت علیه اقتصاد کشور است.

در خانمه اظهار نمود: انتظارات از مجموعه این شرکت با توجه به سابقه طولانی آن در زمینه تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی بسیار بالاست و امیدواریم در سال جاری که به عنوان سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها می باشد شاهد تلاش بیش از پیش درراستای حمایت از کشاورزان به عنوان صف مقدم تولیدات غذایی به عنوان مهم ترین نیاز کشور باشیم .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید