Iranian Agriculture News Agency

استحصال زهر و ژل رویال زنبورعسل باب تازه‌ای در اقتصاد کشاورزی زنبورداران

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برگزاری کارگاه تخصصی آموزش مهارت "استحصال زهر زنبورعسل" برای اعضای شرکت تعاونی زنبورداران شهرستانهای اهر، کلیبر، هوراند و ورزقان خبر داد.

استحصال زهر و ژل رویال زنبورعسل باب تازه‌ای در اقتصاد کشاورزی زنبورداران

 آیت الله عبادپور در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن اظهار این مطلب افزود: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان در راستای تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالا و تکمیل زنجیره تولید و با هدف بهبود، ارتقا و ترمیم مهارتهای فنی زنبورداران استان، آموزش مهارتی استحصال محصولات تخصصی زنبورعسل مانند بره‌ موم، ژل رویال و زهر زنبورعسل را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده است.

وی ادامه داد:  در این رابطه ضمن هماهنگی با معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان و اطلاع‌رسانی قبلی و ثبت نام از اعضای شرکت تعاونی زنبورداران و علاقمندان به استحصال زهر زنبورعسل در شهرستانهای اهر، کلیبر، هوراند و ورزقان دوره مذکور را با حضور 70 نفر از زنبورداران حرفه‌ای و کارشناسان علاقمند در سالن همایش مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر برگزار نمود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان نمود: زهر زنبور از دوران باستان به منظور درمان امراض گوناگون توسط بابلی‌ ها، مصری ‌ها، ایرانیان و رومی‌ ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه نیز تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ترکیبات پیچیده پروتئینی، پپتیدها، فسفولیپیدها، آمینواسیدها، قندها و ... موجود در زهر زنبورعسل تاثیرات شگفت انگیزی در تنظیم مکانیسم عصبی ماهیچه ها، کمک به درمان سرطان، درمان بیماری MS و بهبود دردهای عصبی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 1.4 میلیون (یک میلیون و چهارصدهزار) کندوی زنبورعسل مدرن و بومی با ظرفیت تولید بیش از 15 هزارتن عسل در سطح استان وجود دارد که در این خصوص آذربایجان شرقی توانسته است رتبه دوم تولید عسل کشور را به خود اختصاص دهد و شاغلان در این بخش عمدتاً به تولید عسل می‌پردازند افزود: با آموزش و ترویج روشهای استحصال محصولات جانبی زنبورعسل از جمله زهر و ژل رویال باب تازه‌ای در اقتصاد کشاورزی زنبورداران و ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان گشوده خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید