Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

معیشت مردم سیل زده به خطر افتاده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: معیشت مردم در شهرستان‌های جنوبی استان فارس بر اثر خسارت سیل به بخش کشاورزی به خطر جدی افتاده است و باید بسته حمایتی خیلی قوی برای این شهرستان‌ها در نظر گرفته شود.

معیشت مردم سیل زده به خطر افتاده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی برومندی در بازدید از مناطق سیل زده جنوب استان فارس با تاکید بر اینکه معیشت مردم این استان از گذشته دور بر اساس کشاورزی خرد و معیشتی بوده است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از کشاورزان اراضی کمتر از پنج هکتار دارند بنابراین فارس از آسیب پذیرترین استان‌های کشور در شرایط اقلیمی مانند سیل اخیر به شمار می رود.

وی با بیان اینکه استان فارس قطب مهم تولید محصولات کشاورزی کشور است، حدود ۱۳ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود و امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند، اظهار کرد: این استان با تولید ۳.۵ میلیون تن محصول باغی با تنوع سردسیری تا گرمسیری مقام اول باغبانی ایران را دارد و ویترین باغبانی کشور است.

او می گوید: شهرستان های جنوبی استان فارس به دلیل تولید محصول زراعی خارج از فصل، تنظیم کننده بازار کشور هستند که در سیل اخیر ۲۰ هزار هکتار محصول زراعی این شهرستان ها از بین رفته است.

برومندی با بیان اینکه ۱۳ رشته قنات براثر سیل آسیب خیلی جدی دیده است، افزود: 123 حلقه چاه های مجاز کشاورزی به طور کامل از بین رفته است که باید سریع لایروبی و جایگزین شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار کرد:تعداد زیادی دام، کلونی زنبور عسل و بیش از 6 هزار قطعه مرغ خانگی را آب برده است.

وی با اشاره به اینکه تاسیسات و شبکه های آبیاری، جاده های بین مزارع نیز تخریب شده است، بیان کرد: کشاورزان سال ها در انتظار تجهیز مزارع به آبیاری تحت فشار بودند که با سیل از بین رفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: تاکنون رقمی افزون بر هفت هزار میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل به بخش کشاورزی در جنوب فارس برآورد شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید