Iranian Agriculture News Agency

افزایش ۹ درصدی متوسط راندمان آب ظرف ۸ سال در خراسان شمالی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح های مختلفی در راستای ارتقاء و افزایش بهره وری آب و خاک در بخش کشاورزی با تمرکز بیشتر بر روی آب در استان در حال اجرا است که این روند بر روی خاک هم تاثیر می گذارد.

افزایش ۹ درصدی متوسط راندمان آب ظرف ۸ سال در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهندس سید ابراهیم سیدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی طرح های آبیاری نوین، احیا و مرمت قنوات، انتقال آب با لوله یا کانال آبیاری عمومی، طرح های ترمیم و استحصال را از جمله طرح های شاخص در حوزه افزایش بهره وری منجر به افزایش راندمان آب عنوان کرد و افزود: از سال ۹۲ تا پایان ۹۹ متوسط راندمان استان را از ۳۷ درصد به ۴۶ درصد رساندیم که افزایش راندمان افزایش بهره وری را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال ۹۹ طرح های آبیای نوین اجرا شده است، بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر در دست اجرا داریم که با تکمیل آن به بیش از ۳۹ هزار هکتار می رسیم که متوسط در سیستم های کم فشار تا ۶۵ درصد و سیستم های دیگر تا ۷۵ درصد راندمان آبیاری افزایش پیدا کرده و به همین نسبت باعث ارتقای بهره روی آب هم می شود.

مهندس سیدی با بیان اینکه در همین راستا تولید ماده خشک به ازای واحد مصرف آب افزایش پیدا کرده، افزود: شاخص تولید در سال ۹۵،  ۹ دهم کیلوگرم ماده خشک بود که در پایان سال ۹۹ به یک کیلو و ۱۳ صدم کیلوگرم بر متر مکعب رسید.

مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، جلوگیری از تلفات آب در مسیر انتقال را ثمره اجرای طرح ها کانال انتقال آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله عنوان کرد و گفت: با این روند راندمان انتقال در کانال تا ۷۵ درصد و در لوله تا ۹۵ درصد افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در انتقال آب با لوله دیگر نشر، نفوذ و تبخیراتفاق نمی افتد، اظهار کرد: از ابتدای برنامه تا پایان سال ۹۹ حدود ۴ هزار و ۲۵۰ کیلومتر خط انتقال کانال و آبیاری عمومی در استان اجرا شده است.

مهندس سیدی، احیا و مرمت قنوات را از طرح های دیگر حوزه آب برشمرد و گفت: قنات ها از منابع آبی با قدمت تاریخی در استان هستند و از ۶۲۹ رشته قنات فعال استان چیزی حدود ۷۸ میلیون متر مکعب استحصال آب انجام می شود و هر سال برای پایداری این منابع آبی، حفظ دبی اولیه، مرمت، بازسازی و لایروبی قنوات به تناسب اعتبارات انجام می شود.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در دو دهه اخیر مرمت و احیای ۶۲۹ رشته قنات انجام شده اما با توجه به ماهیت فیزیکی قنات، هر چند سال نیاز به لایروبی و مرمت و بازسازی وجود دارد.

وی گفت: به ازای هر کیلومتر احیا و مرمت، سالانه ۱۵ هزار متر مکعب به آبدهی قنات ها اضافه می شود.

مهندس سیدی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و کمبود بارندگی ها، عمده منابع آبی سطحی، چاه، قنات و چشمه ها  کاهش قابل توجهی داشته که با اقدامات انجام شده در حوزه قنات ها، باعث جبران کاهش دبی و در سایر منابع، افزایش بهره وری و راندمان  و به همین میزان تنش های آبی خشکسالی ها که چند سال اخیر با آن مواجه بودیم کمتر بوده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید