Iranian Agriculture News Agency

۱۲ پیش‌بینی از ۲۰۱۸




دنیای اقتصاد : سال ۲۰۱۷ زمینه‌ساز تحولات بسیاری بود که در یک سال آینده جهان شاهد آنها خواهد بود. به این بهانه و در آستانه سال نو میلادی، نشریه «اکونومیست» ویژه‌نامه سالانه خود تحت عنوان «جهان در سال ۲۰۱۸» را منتشر و در آن ۱۲ پیش‌بینی را برای سال میلادی پیش‌رو ارائه کرده است. اکونومیست در توصیف سال ۲۰۱۸ از عبارت «اعصاب خردکن» استفاده و اعلام کرده است: سال آینده، سال تلاش مردم دنیا برای گریز از تنش‌های سیاسی و آشفتگی‌های تکنولوژیک خواهد بود. البته اکونومیست برای سال ۲۰۱۸ نوید رشد اقتصادی قابل‌قبولی را نیز داده است. به نوشته این نشریه، چالش‌ هسته‌ای کره‌شمالی، گفت‌وگوهای «برگزیت»، اصلاحات اقتصادی چین، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل و مکزیک، سال ۲۰۱۸ را به سالی حیاتی تبدیل کرده است. این نشریه پیش‌بینی کرده در سال آینده میلادی شاهد نبردهای جذاب برای اثرگذاری و ایده‌ها باشیم. در کل تحولات سال ۲۰۱۸ در قالب ۱۲ رویداد دسته‌بندی شده است. در کنار رویدادهای سیاسی مورد اشاره، المپیک زمستانی کره‌جنوبی و جام‌جهانی فوتبال روسیه نیز از دیگر روندهای کلیدی سال ۲۰۱۸ هستند. اما جالب‌ترین بخش این گزارش، پیش‌بینی خداحافظی با برخی رهبران جهان در این سال است.

نشریه انگلیسی «اکونومیست» جدیدترین ویژه‌نامه سالانه خود را تحت عنوان «جهان در سال ۲۰۱۸» منتشر کرد. به گزارش این نهاد سال ۲۰۱۸، سالی «اعصاب خردکن» خواهد بود. در سال آینده تلاش مردم دنیا در راستای گریز از تنش‌های سیاسی و آشفتگی‌های تکنولوژی است. البته در سال ۲۰۱۸ می‌توان نیم نگاهی به رشد اقتصادی قابل قبول و رویدادهای جهانی شامل المپیک زمستانی و جام‌جهانی فوتبال داشت.

در این رابطه دنیل فرانکلین، ویراستار «جهان در ۲۰۱۸»، می‌گوید: «سال آینده در بسیاری از جنبه‌ها همچون چالش‌ هسته‌ای کره‌شمالی، گفت‌وگوهای «برگزیت»، اصلاحات اقتصادی چین، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل و مکزیک، حیاتی خواهد بود. در این سال شاهد نبردهای جذاب برای اثرگذاری، ایده‌ها و رهبری خواهیم بود.» در جدیدترین گزارش سالانه «اکونومیست»، ۱۲ روند مهم جهانی برای سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی شده است که در ادامه این گزارش به‌طور اجمالی توضیح داده خواهند شد.

۱- ترامپیسم و مکرونیسم: در سال ۲۰۱۸ شاهد دو نوع جهان‌بینی متفاوت خواهیم بود که در رقابت با یکدیگر قرار دارند. دونالد ترامپ با اولویت قرار دادن آمریکا، شعار «نخست آمریکا»‌ را در دستور کار خود قرار داده است. امانوئل مکرون اما نوعی از قراردادهای اجتماعی را که منطبق با جهانی‌شدن هستند، قول داده است، قراردادهایی که در کنار افزایش رقابت و کارآفرینی از کارگرهایی که شغل‌های خود را از دست داده‌اند، حمایت خواهد کرد. به گزارش «اکونومیست»، ماکرون نمونه امروزی شده تدی روزولت است؛ رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا که بیشترین سهم را در «عصر ترقی» داشت.

۲- انتخابات تعیین‌کننده؛ برزیل، مکزیک، ایتالیا و میان‌دوره‌ای آمریکا: هر ۱۲ سال یک بار، دو انتخابات مهم و تعیین‌کننده آمریکای لاتین، برزیل و مکزیک، همزمان می‌شوند. در بزرگ‌ترین سال انتخاباتی منطقه آمریکای‌ لاتین، در این دو کشور و سایر کشورهای منطقه، رای‌دهندگان نوسازی سیاسی و پایان فساد را طلب خواهند کرد. از طرفی یک انتخابات آشفته در ایتالیا، بهبود اقتصادی این کشور را با چالش روبه‌رو خواهد ساخت. در آمریکا، دموکرات‌ها می‌توانند در رقابتی نزدیک برای تصاحب کرسی‌های «مجلس نمایندگان» پیروز شوند و راه را برای به دادگاه کشاندن ترامپ فراهم سازند.

۳-سور و سات سیاسی و اقتصادی المپیک زمستانی کره‌جنوبی و جام جهانی فوتبال در روسیه: این دو رقابت بسیار مهم، توجهجامعه جهانی را به خود جلب خواهد کرد. کره‌جنوبی المپیک زمستانی را در سایه برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی برگزار خواهد کرد. روسیه نیز در برهه حساسی از روابط این کشور با غرب و اندکی پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که نتیجه آن پیروزی ولادیمیر پوتین است، رقابت‌های جام‌جهانی فیفا را برگزاری می‌کند. در هر دوی این رویدادها، شاهد تقابل ورزش با سیاست خواهیم بود.

۴- خداحافظی با رهبران فرسوده ژاپن، کوبا و عربستان سعودی: امپراتور ژاپن، آکیهیتو، رئیس‌جمهور کوبا رائول کاسترو و پادشاه عربستان، شاه سلمان رهبرانی هستند که در سال جدید آماده می‌شوند تا از سمت خود کناره‌گیری کنند. در این رابطه تعدادی زیادی از رهبران جهان که مدت‌ها است بر مسند قدرت تکیه زده‌اند (همچون نیکولاس مادورو در ونزوئلا) سعی خواهند کرد همچنان موضع خود را حفظ کنند.

- رشد اقتصادی متوازن‌شده جهان: ۱۰ سال پس از بحران مالی ۲۰۰۸، یک حس خوشایند فراگیر در اقتصاد جهان شروع خواهد شد. گرچه برای بسیاری سال ۲۰۱۸ می‌تواند به معنای آغاز بهبود واقعی اقتصاد باشد، اما در واقعیت ممکن است روند بهبود به انتهای خود رسیده باشد: به عقیده کارشناسان، اقتصاد جهان تمایل دارد هر ۸ تا ۱۰ سال، وارد رکودی عمیق شود. آخرین رکود مربوط به سال ۲۰۰۸ است. پرسشی که مطرح می‌شود این است که دلیل اصلی رکود بعدی چیست؟ اتخاذ سیاست‌های انقباضی شدید و سریع توسط بانک‌های مرکزی.

۶. زمانی حساس برای سیاست جهان؛ برگزیت، نفتا و کره‌شمالی: گفت‌وگوهای پر استرس «برگزیت» در پاییز ۲۰۱۸ - زمانیکه توافق نهایی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا باید صورت گرفته باشد - به اوج خواهد رسید، چراکه پارلمان‌ها باید در زمان مقرر یعنی مارس ۲۰۱۹ آن را به تصویب برسانند. بنابراین احتمال دست نیافتن به توافق برگزیت بالا است.

در سال ۲۰۱۸ مشخص خواهد شد که آیا توافق تجارت آزاد «نفتا» از فشارهای حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ نجات پیدا خواهد کرد یا خیر. مهم‌تر از همه، در سال آینده رئیس‌جمهوری ترامپ باید درخصوص برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی تصمیم بگیرد.

۷. سال کلمات مخفف: در سال آینده قوانین جدید اتحادیه اروپا در مورد داده‌ها (GDPR) و تامین مالی (MiFID۲, PSD) اجرایی خواهد شد. کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی در لهستان (COP۲۴) نیز در راستای فرآیند توافق پاریس برگزار می‌شود. بوتان قصد دارد برنامه «خوشبختی عظیم ملی (GNH)» را برای کسب‌وکارهای خود اجرایی کند. پیشرفت‌های تکنولوژی مهم همچون نسل جدیدی از تکولوژی‌های تلفن همراه (۵G) با شروع المپیک زمستانی رونمایی خواهند شد. هوش مصنوعی (AI) نیز در مناطق بیشتری به‌کار گرفته خواهد شد.

۸. روند معکوس تکنولوژی: سیاستمداران با وضع جریمه‌ها، مقررات و تفسیر سختگیرانه‌تر از قوانین رقابتی (سیاستی که معادل امروزی دوران آنتی‌تراست آمریکا است) غول‌های تکنولوژی همچون فیسبوک، گوگل و آمازون را به تکاپو خواهند انداخت. همچنین فشارهای بیشتری برای شفافیت منبع و درستی محتوای آنلاین به‌وجود خواهد آمد. شرکت‌هایی که به‌دنبال تملک دارایی هستند نیز تحت‌نظر بیشتر سازمان‌های آنتی‌تراست قرار خواهند گرفت.

۹. کشورهای آسیایی در صدر لیگ‌ها: در سال ۲۰۱۸ قهرمانی برای کشورهای آسیایی است، نه در فوتبال بلکه در بسیاری از زمینه‌های دیگر. بر این اساس پیش‌بینی شده است رشد اقتصادی بوتان در جهان سرآمد باشد؛ چین جایگاه ایتالیا را از لحاظ تعداد میراث‌های جهانی به ثبت رسیده در یونسکو بگیرد و هند برنامه بلندترین مجسمه جهان خود را تکمیل کند.

۱۰. نشانه‌هایی از زمان؛ از اوج زاد و ولد تا ماجراجویی در فضا و دریا: در سال ۲۰۱۸، تعداد نوزادان متولد شده در سراسر جهان کاهشی چشمگیر خواهد داشت (مفهوم peak baby)؛ تعداد سفینه‌هایی خصوصی برای فرستادن توریست به ماه افزایش خواهد یافت، ترجیحات مصرف‌کنندگان به خودروهای بزرگ اسپرت فروش انواع دیگر خودروهای جدید را قبضه خواهد کرد و از بزرگ‌ترین کشتی جهان «Prelude FLNG» رونمایی خواهد شد.

۱۱. دوره جدید پزشکی: مورخان علم پزشکی معتقدند سال ۲۰۱۸ پیشرفت‌های پزشکی - همچون درمان بر اساس DNA - محقق خواهند شد. برجسته‌ترین اتفاق سال ۲۰۱۸، تایید اولین دستکاری دارویی RNA که یک کلاس جدید از داروها را معرفی می‌کند خواهد بود. درمان‌های ژنی و تغییرات ژنی از دیگر پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های ۲۰۱۸ است.

۱۲. کلمه سال: فیلم «مری پاپینز باز‌می‌گردد» با بازی امیلی بلانت، همزمان با صدمین سالروز تحقق حقوق زنان در بریتانیا اکران خواهد شد. خانم بنکس، حامی حقوق زنان در این فیلم، مطمئن است فرآیندهای سیاسی که توسط زنان از سال ۱۹۶۴ ایجاد شده در این فیلم نشان داده خواهد شد.

نیما صبوری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید