Iranian Agriculture News Agency

گزارش از وضعیت محصول سیب‌زمینی در سال جاری؛

تحقق تولید 5 میلیون تن سیب‌زمینی و حل مشکلات سیب‌زمینی کاران/ مدیریت تولید و صادرات سیب‌زمینی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که امسال مشوق صادراتی به سیب‌زمینی به اختصاص نیافته است، به اعتقاد برخی از مسئولین افزایش ظرفیت انبارها و سردخانه ها می تواند راهگشای مازاد تولید سیب‌زمینی باشد تا در زمان مناسب وارد بازار شود اما برای صادرات نیز لازم است فکر اساسی شود.

تحقق تولید 5 میلیون تن سیب‌زمینی و حل مشکلات سیب‌زمینی کاران/ مدیریت تولید و صادرات سیب‌زمینی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که امسال مشوق صادراتی به سیب‌زمینی به اختصاص نیافته است، به اعتقاد برخی از مسئولین افزایش ظرفیت انبارها و سردخانه ها می تواند راهگشای مازاد تولید سیب‌زمینی باشد تا در زمان مناسب وارد بازار شود اما برای صادرات نیز لازم است فکر اساسی شود.

سیب‌زمینی یکی از محصولات پر آب بر محصوب می شود که هر ساله تولید آن با مشکلات فراوانی رو به روست، به گونه ای که در برخی از سال ها تولید بیش از حد نیاز این محصول باغث می شود که شاهد حیل عظیمی از آن باشیم و حتی در برخی از سال ها شاهد امحای چندین تن از محصول سیب‌زمینی در کشور هستیم.

به گفته برخی از کارشناسان مدیریت نادرست در تولید و صادرات باعث شده است که مشکلات فوق به وجود آید و در برخی از سال ها که تولید بر اساس تحارب کشاورزان صورت می گیرد با کمبود و یا زیادی این محصول رو به رو هستیم و این امر در قیمت بالای سیب‌زمینی و پیاز در بازار در برخی از سال ها نمود پیدا می کند.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایانا تولید سیب‌زمینی در سال زراعی 95-96 را پنج میلیون تن برآورد کرده و می گوید: میانگین عملکرد این محصول 34.2 تن در هکتار است که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 2 تن در هر کتار برخوردار است.

حسین اصغری خاطرنشان می کند: در سال زارعی جاری سیب‌زمینی در سطحی معادل 146 هزار و 198 هکتار کشت شده است و بیش از 60 رقم در عرصه موجود است که می توان ارقامی چون اگریا، سانته، آریندا، مارفونا، جلی، ساتینا و... اشاره کرد.

وی تاکید می کند: در مقایسه با سال زراعی گذشته سطح زیر کشت این محصول با کاهش رو به رو بود، اما به دلیل عملکرد بالا شاهد تولید مناسبی بودیم.

وی می گوید: در سال زراعی گذشته از سطح 150 هزار و 173 هکتاری کشت شده تولیدی معادل 4 میلیون 941 هزار و 804 تن سیب‌زمینی تولید شد.

اضغری همچنین در باره حل مشکل مازاد تولید این محصول که هر ساله کشاورزان با آن رو به رو هستتند، گفت: امسال روش های مدیریتی به گونه ای تغییر کرد که مشکلات سال های گذشته مرتفع شود و در این راستا در قطب های تولید سیب‌زمینی کشور سردخانه و انبارهای نگهداری جدیدی ایجاد شد و علاوه بر آن ظرفیت انبارهای فعلی نیز افزایش یافت. همچنین در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب کشاورزان دیگر مجبور نیستند محصول تولید شده را بلافاصله به بازار وارد کنند که شاهد کاهش قیمت باشیم؛ بلکه می توانند با نگهداری محصول در انبارها و سردخانه ها در زمان نیاز محصول را وارد بازار کنند.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی می افزاید: در سال جاری پیش بینی می شود که شاهد قیمت متعادلی در بازار باشیم و البته برای مازاد تولید نیز تلاش هایی برای صادرات محصول به کشورهای همسایه از سوی معاونت بازرگانی ورزات جهادکشاورزی در حال انجام است.

وی درباره مشوق های صادراتی گفت: مشوق در زمانی اختصاص پیدا می کند که شاهد خیل عظیمی از تولید باشیم و تنها راه حل جلوگیری از کاهش قیمت و متضرر شدن کشاورزان صادرات است. اما در سال جاری به دلیل تمهیدات اندیشه شده، نیاز به احتصاص مشوق نیست و صادرکنندگان می توانند در صورت لزوم محصول را به کشورهایی که خواهان سیب‌زمینی ایران هستند صادر کنند.

سیب‌زمینی و پیاز همچنان دچار بیماری کهنه

در مقابل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصول کشاورزی نظر دیگری درباره وضعیت تولید محصول سیب‌زمینی دارد که حاکی از آن است همچنان مدیریت مناسبی در تولید و صادرات محصول سیب‌زمینی اعمال نشده است و افزایش ظرفیت سردخانه ها و انبار ها نمی تواند بیماری کهنه سیب‌زمینی و پیاز را که از سال های بسیار دور به وجود آمده است، درمان کند.

سیدرضا نورانی در گفت و گو با خبرنگار ایانا، تولید را ناهماهنگ می داند و می افزاید: لازم است برای تولید کیفی محصولات کشاورزی و از جمله سیب‌زمینی و پیاز کار کنیم؛ زیرا کود و سمومی که در شرایط حاضر مصرف می شود نامناسب بوده و نمی تواند محصول ایرانی را در بازارهای خارجی مطرح کن.

وی معتقد است: وقتی ایران در تولید محصولات باغی رتبه اول تا هشتم جهان را دارد، لازم است تولید را بهینه تر کنیم و از این پتانسیل برای صادرات محصلات استفاده کنیم.

وی می گوید: با اختصاص مشوق صادراتی برای سیب‌ زمینی و سایر محصولات مخالف هستم؛ زیرا این اقدام باعث ایجاد رانت می شود اما دولت می تواند برای حمل و نقل و بسته بندی مناسب بودجه ای را در نظر بگیرد تا بتوانیم صادرات موفقی را رقم بزنیم و قدرت رقابت پذیری را در جهان داشته باشیم.

نورانی از کاهش صادرات محصولات کشاورزی در پنج ماهه ابتدایی امسال خبر می دهد و می گوید: برای رقابت پذیری بیشتر لازم است فکری اساسی کنیم تا به جای امحای سیب‌زمینی و سیب درختی به دلیل وفور آن در کشور آن ها را برای صادرات آماده کنیم.

افزایش نهاده های تولید سود سیب‌زمینی کاران را کاهش داد

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایانا می گوید: در سال زراعی جاری قیمت نهاده های مورد نیاز تولید در کنار افزایش نرخ دلار بالا رفته است و در شرایط حاضر قیمت تمام شده هر کیلو سیب‌زمینی برای کشاورز 500 تا 750 تومان است که بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد.

محمد رحیم نیازی می گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در بازار بسته به نوع کیفیت 700 تا 800 تومان به فروش می رسد که این قیمت تنها بخشی از کشاورزان را پاسخ می دهد.

نیازی ادامه می دهد: کشاورزان به دلیل ضرر و زیانی که در سال گذشته متحمل شدند و همچنین محدودیت منابع آبی در برخی از مناطق کشت، امسال سطح زیر کشت را کاهش دادند که البته عملکرد مناسب در میزان تولید کاهشی ایجاد نکرد.

وی نیز همچون سایر دست‌اندرکاران تولید و صادرات خواهان افزایش کیفت محصول تولید شد و تصریح کرد: بسته بندی مناسب نقش موثری در بازار پسندی دارد که لازم است توجه بیشتری در این خصوص اعمال شود.

نیازی کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکمنستان، روسیه، آذربایجان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را خواهان سیب‌زمینی ایرانی دانست و گفت: صادرات با وجود آن که مشوق در سال جاری اختصاص نیافته است در حال انجام است اما لازم است با توجه به بحران آبی در کشور و برای حفظ امنیت غذایی و تامین سود مناسب برای کشاورزان سیب‌زمینی کار به سمت تولید کیفی و سفارشی برویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید