Iranian Agriculture News Agency

رکنی در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا گفت:

صادرات محصولات لبنی ایران به عراق محدود می شود/ جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه پیگیر رفع مانع تراشی عراقی ها/ موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز به نهاده های مورد نیاز دام و طیور

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به مانع تراشی جدید عراقی ها با وضع تعرفه های بیش از 2 برابر برای لبنیات ایران گفت: با تغییر تعرفه واردات محصولات لبنی عراق از ایران، صادرات این محصولات به آن کشور محدود می شود.

صادرات محصولات لبنی ایران به عراق محدود می شود/ جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه پیگیر رفع مانع تراشی عراقی ها/ موافقت بانک مرکزی با تخصیص ارز به نهاده های مورد نیاز دام و طیور


با تغییر تعرفه واردات محصولات لبنی عراق از ایران، صادرات این محصولات به آن کشور محدود می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، حسن رکنی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمایشگاه گفت: ایران در بخش طیور به خاطر زیرساخت ها و پتانسیل تولید جزو همواره جزو کشورهای مطرح جهان بوده و سال گذشته از لحاظ تولید گوشت مرغ رتبه هشتم جهان را کسب کرده است.
وی تولید گوشت مرغ در سال جاری را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۵۰ درصد میزان پیش بینی گوشت مرغ تحقق یافته و تولید با ظرفیت خوبی ادامه دارد.
رکنی با اشاره به اینکه در بحث تولید مرغ سایز شرایطی فراهم شده که تجارت و صادرات این محصول افزایش یابد، تصریح کرد: ۱۰ کشور مخاطب صادراتی گوشت مرغ ایران هستند و نیاز وارداتی عراق به گوشت مرغ سالانه ۷۰۰ هزار تن است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرانه مصرف گوش مرغ در کشور در حال افزایش است ، تصریح کرد: متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ برای هرنفر در جهان ۱۵ کیلوگرم و متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ برای هرنفر در کشور ۲۶ کیلوگرم است.
رکنی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد تولید مرغ کشور به صورت مرغ سایز است، افزود: اتحادیه مرکزی مرغدران نرم افزاری طراحی کرده که با راه اندازی سامانه این نرم افزار، آمار ورور جوجه یک روزه به سالن های مرغداری، بهبود سایز، ضریب تبدیل غذایی، و شاخص تولید رصد می شود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر دیدگاه معاونت امور دام در خصوص اقدام اخیر عراق در افزایش ۲.۵ برابری تعرفه واردات لبنیات از ایران عنوان کرد: حفظ بازارهای صادراتی محصولات لبنی ایران کاری دشوار تر از صادرات و صادرات سخت تر از تولید است. وی افزود: ایران برای صارات محصولات لبنی با رقبایی در کشورهای منطقه مواجه است که به دنبال تصاحب بازارهای صادراتی ایران هستند، اما تغییر تعرفه اخیر عراق برای واردات محصولات لبنی ایران باعث محدود کردن صادرات به این کشور می شود.
رکنی با اشاره به اینکه سال های گذشته هم با این چالش مواجه بودیم، عنوان کرد: این موضوع از طریق دفتر امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و همکاران وزارت امور خارجه در حال پیگیری است تا مانع ایجاد شده هرچه سریع تر برطرف شود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه توضیح پیرامون پرسشی که خبرنگار ایانا مبنی بر وضعیت پیش آمده برای صادارت لبنیات ایران جویا شده بود، به تنوع فوق العاده زیاد محصولات لبنی ایران در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۲۰ محصول لبنی نظیر انواع دوغ، پنیر، ماست، شیرهای زمان دارو و شیر خشک در سبد صاراتی ایران قرار دارد و نزدیک ۳۰ کشور دنیا جزو بازارهای صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، این درحالی است که عراق از لحاظ دسترسی و بازار بزرگ اهمیت زیادی برای ایران دارد.
رکنی با اشاره به اینکه ارتقاء توانمندی در بازارهای صادراتی آسیب پذیری ایران را در مواجه با چالش ها کاهش می دهد، اضافه کرد: از ۲ روز گذشته با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی تخصیص ارز به نهاده های مورد نیاز دام و طیور نهایی شد و مورد تائید بانک مرکزی قرار گرفت که این امر در قیمت نهاده ها اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید