Iranian Agriculture News Agency

خشکی در نگین سبز تهران بیداد می‌کند/ کشاورزان شهریار از کم‌آبی رنج می‌برند

شهرستان شهریار به‌عنوان نگین سبز استان تهران و قطب کشاورزی پایتخت، هم‌اکنون از خشکی رنج می‌برد به‌نحوی که کشاورزان این شهرستان از کم‌آبی با مشکلات مختلفی در تولیدات کشاورزی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا، شهرستان شهریار قطب تولید سبزی و صیفی استان تهران است، رتبه اول تولید میوه‌های سردرختی در این استان را دارد که در صورت از بین رفتن اراضی و باغ‌های کشاورزی به‌طور قطع تولید این محصولات نیز کاهش می‌یابد.

به‌دلیل عدم جاری شدن آب‌های سطحی در این شهرستان، بیشتر آب مصرفی در بخش شرب و کشاورزی از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که این امر باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی شده است.

شهریار به‌دلیل نزدیکی به شهر تهران و پایتخت سیاسی کشور و نزدیکی به فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی و مهرآباد، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که این شهرستان را از سایر شهرستان‌های استان متمایز ساخته است.

شهریار قطب تولید سبزی و صیفی استان تهران است، رتبه اول تولیدات سردرختی در این استان را دارد و داشتن آب و هوای پاکیزه، درختان بسیار و منابع طبیعی گیاهی از دیگر امتیازاتش است.

در این شهرستان انواع میوه‌های بهاره نظیر گوجه‌سبز، زردآلو، سیب گلاب، آلبالو، گیلاس و در فصل تابستان انواع هلو (انجیلی، مغان، رفعتی، زرد، شلیل، شبرنگ)، گلابی، انار، سیب تابستانه، گردو، آلو (قرمز، خاکستری، سبز) که با نام شابلون معروف است، توت فرنگی، پسته، قیسی، خرمالو، انجیر، بادام، انگور، توت درختی و انواع صیفی‌جات نظیر سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، خیار، لوبیا (چیتی، سبز، چشم بلبلی، خوروشتی)، پیاز (قرمز، سفید)، سیب‌زمینی، قارچ، نخود، چغندرقند، کدو، بادمجان، بامیه و انواع محصولات دامی نظیر ذرت، یونجه، اسپرس، شبدر و انواع سبزیجات تولید می‌شود.

کشاورزان شهریار با مشکل کم‌آبی مواجهند

در این زمینه فرماندار شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر در شهرستان شهریار با مشکلات زیادی در بخش کشاورزی مواجه هستیم که ازجمله این مشکلات کمبود آب است.

سیدعباس جوهری افزود: این مهم یکی از نگرانی‌های مسئولان و کشاورزان در شهرستان شهریار است و این قشر را با مشکلات مختلفی در زمینه تولیدات مواجه کرده است.

مسئولان اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکلات کشاورزان دارند

وی با اشاره بر لزوم آبرسانی و تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در این زمینه مسئولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای برای رفع این مشکل دارند و اقداماتی را انجام داده‌اند.

جوهری ادامه داد: یکی از این اقدامات، کانال محمدیه است که شهرهای صباشهر و شاهدشهر را در بخش کشاورزی در خصوص کمبود آب آن پوشش می‌دهد و آب مورد نیاز این بخش را تأمین می‌کند.

اجرای طرح علاج بخشی دشت شهریار

این مقام مسئول تصریح کرد: باید با انجام اقدامات مربوطه بحث کمبود آب در شهرستان شهریار به صورت کامل رفع و طرح‌های مختلفی اجرا شود.

وی یادآور شد: یکی از این طرح‌ها بحث علاج بخشی دشت شهریار است که در زمین‌های روستای هفت جوی این طرح آغاز شده است، در راستای اجرای این طرح حوزچه بزرگی در بستر رودخانه ایجاد می‌شود که آب‌های هدررفته گذشته را ساماندهی می‌کند.

رفع مشکل خشکی و کمبود آب در شهریار نیازمند استفاده از تکنولوژی و فناوری است

در این راستا همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهریار به ایانا گفت: با توجه به مشکل خشکی و کمبود منابع آب برای آبیاری اراضی کشاورزی و باغات در این شهرستان، استفاده از فناوری و امکانات جدید در سیراب کردن اراضی باغی و زراعی ضرورت دارد.

مهدی صالحی با اشاره بر لزوم توجه مسئولان به این مهم افزود: در واقع مسئولان باید با تلاش و جدیت بیشتری پیگیر رفع مشکل کم‌آبی در بخش کشاورزی شهریار باشند که در این زمینه تاکنون اقدامات مطلوبی انجام شده که نشان‌دهنده توجه ویژه مسئولان به این بخش است.

اجرای آبیاری تحت فشار در 600 هکتار از اراضی کشاورزی

وی خاطرنشان کرد: ازجمله اقدامات شاخص که به‌منظور استفاده بهینه منابع محدود آبی شهرستان انجام شده، تغییر شیوه آبیاری سنتی به قطره ای و آبیاری تحت فشار است که نقش بسزایی در کاهش مصرف آب در این بخش دارد.

صالحی ادامه داد: طی 50 سال گذشته در شهرستان شهریار در مجموع 300 هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده که طی دو سال گذشته با اهتمام ویژه مسئولان مربوطه این میزان به 900 هکتار افزایش یافته است.

هفت پروژه کشاورزی در شهریار افتتاح و بهره‌برداری شد

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر طبق برنامه‌ریزی قرار است که 800 هکتار دیگر از اراضی باغی و زراعی شهرستان شهریار به آبیاری تحت فشار مجهز شوند که امید می‌رود هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و زمینه‌های رفاه کشاورزان را فراهم کند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهریار از افتتاح و بهره‌برداری از هفت پروژه با اعتباری بیش از سه میلیارد و 471 میلیون تومان در این شهرستان طی هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

با توجه به اینکه شهرستان شهریار نگین سبز استان تهران است و در بسیاری از تولیدات رتبه اول استان و دوم و سوم کشوری را داراست، مسئولان امر باید با بر طرف کردن مشکلات و معضلات این شهرستان، نگذارند که پتانسیل‌های بخش‌های مختلف به خصوص کشاورزی از بین رود و با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان رونق یابد./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910328-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید