Iranian Agriculture News Agency

معاون رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی:

11.5 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم می‌پردازیم / تخصیص 8 میلیارد دلار برای جلوگیری از خروج آب‌های مرزی

معاون رئیس جمهور، رشد اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات را قابل توجه دانست و از افزایش خرید گندم طی سال‌های گذشته خبر داد.

معاون رئیس جمهور، رشد اقتصادز در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات را قابل توجه دانست و از افزایش خرید گندم طی سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش ایانا از مرکز آمار ایران، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی با شعار "پیش به سوی مدرن سازی نظام آماری کشور" گفت: رشد اقتصادی را باید در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات و زیر بخش های آنها بررسی کرد. سال 92 برابر با چهار میلیون تن تولید گندم داشتیم که هم اکنون به بیش از 10 میلیون تن رسیده است؛ قبلا چهار هزار میلیارد تومان برای خرید گندم می دادیم اما اکنون 11.5هزار میلیارد تومان پرداخت می کنیم.

محمد باقر نوبخت افزود: هم اکنون به 25هزار واحد اقتصادی برای ادامه فعالیت تسهیلات داده ایم و اشتغال آنها افزایش یافته است؛ هرچند هم اکنون 80هزار واحد تولیدی داریم که با مشکل مواجه هستند.

وی همچنین به تخصیص هشت میلیارد دلار اعتبارات با اجازه مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خروج آب‌های مرزی از کشور اشاره کرد و گفت: با این کار فعالیت کارخانه سیمان افزایش یافته است، همچنین کارخانه های لوله سازی برای تولید یکهزار کیلومتر لوله فعالتر شده اند.

وی با بیان اینکه پیش از اینکه آمارهای مرکز آمار ایران انتشار یابد از نتایج آن بی خبر بودم، گفت: جایگاه مرکز آمار ایران در ارائه آمارهای علمی بسیار بالا و تعیین کننده است.

نوبخت با بیان اینکه همچنان ٣.٢ میلیون نفر بیکار داریم، گفت: ایجاد اشتغال به معنای آن نیست که بیکاری را از بین برده ایم.

نوبخت با بیان اینکه نرخ تورم شهری مهرماه، شب گذشته از سوی مرکز آمار ایران 8.2 اعلام شد، افزود: بر اساس اعلام این مرکز، رشد اقتصای بدون نفت، نسبت به نفت فزونی یافته است زیرا نفت رشد خود را در سال‌های قبل نشان داده بود.

وی ادامه داد: در دوره تحریم روزانه یک میلیون بشکه نفت و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات صادر می کردیم که اکنون به دو میلیون و ٦٣٨ هزار بشکه رسیده است.

نوبخت بیان کرد: افزایش سرمایه گذاری در کشور موجب افزایش اشتغال خواهد شد.

وی افزود: از دو مسیر به سوی افزایش سرمایه گذاری خواهیم رفت؛ از سویی با اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی در بخش خصوصی و از سوی دیگر با اعطای تسهیلات به واحدهای بخش دولتی.

به گفته وی، 17هزار و 900 میلیارد تومان به 25هزار بنگاه بخش خصوصی و 42هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص یافته که این دو مسیر سرمایه گذاری را در کشور افزایش داده است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی در فصل چهارم سال گذشته گفت: برای نخستین بار در این فصل سرمایه گذاری رشد مثبت داشت و بخش ساختمان هم با رشد مثبت مواجه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: متاسفانه برخی ها بلندگوها را بر می دارند و از مردم در خیابان سئوال می کنند که آیا شما رشد اقتصادی را حس می کنید و مردم پاسخ می دهند خیر و شب در رسانه عمومی آن را پخش می کنند.

اگر داده ها درست باشد، رانت و قاچاق رخ نمی دهد

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در مراسم روز آمار حضور داشت، گفت:‌ اگر داده درست در اختیار داشته باشیم، رانت و قاچاق صورت نمی گیرد و پولی در بانکها گم نمی شود.

پزشکیان افزود: بدون داده حتی برای یک فرد بیمار نمی توان تصمیم گرفت، چه برسد به اینکه بخواهیم در سطح کلان کشور بدون داده تصمیم گیری کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: می گویند هشت هزار میلیارد تومان گم شده، کجا رفته، اگر داده داشته باشیم، پولی گم نمی شود و رانتی اتفاق نمی افتد.

وی افزود: در مواردی نیز اعلام می شود که زمین خورده شده، مگر زمین خورده می شود یا از مالیات فرار می کنند و شناسایی نمی شوند؛ زیرا داده نداریم.

وی گفت: کلی پول گم شده مردم در خیابان‌ها ریخته است، اما کسی پاسخگو نیست، در صورتی که داده داشتیم چنین چیزی رخ نمی داد.

وی تاکید کرد: هیچ چیز در دنیا گم نمی شود اگر داده داشته باشیم.

وی گفت: قوانین هم داریم، در برنامه های توسعه چهارم، پنجم و ششم وظایفی بود که دولت انجام دهد، اما عمل نکردیم.

وی گفت: چرا عمل نمی شود زیرا مدیران ما سیاسی هستند و یا اصلا مدیر نیستند،کسانی که الفبای مدیریت را نمی دانند وزارتخانه ای را دست او می دهیم.

پزشکیان ادامه داد: الان با آب‌های زیرزمینی چه می کنند و چه بلایی در سال‌های آتی سر کشور به لحاظ آب خواهد آمد.

وی گفت: نفع و ضرر هر برنامه ای باید متقن به ارقام و آمار باشد، کسی که بدون داده عمل کند، اشتباه است.

وی اظهار کرد: امسال پولی که برای کاداستر(هویت بخشی به زمین) در نظر گرفته بودیم، رفت روی هوا؛ اگر داده ها به هم متصل باشند، کسی نمی تواند از مالیات فرار کند، فردی که شغلی ندارد، چطور ٥٠٠ میلیارد تومان وام گرفته است، مدیران ما یا داده ها را نمی بینند و یا ندارند، مدیری خرابکاری می کند، بعد فوق العاده مدیریت هم می گیرد، مردم را ناراضی کرده و پاداش هم گرفته است.

وی تاکید کرد: بدون آمار راه رفتن در تاریکی است؛ اگر رییس جمهوری و یا رییس سازمان برنامه بودم، اول داده ها را جمع اوری می کردم؛ هم اکنون در مجلس داریم، قوانین زمین مانده را پیگیری می کنیم تا بتوانیم جلوی قاچاق، رشوه و رانت را بگیریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید