Iranian Agriculture News Agency

بدهی ۳۱۰۰ میلیارد تومانی به بیمه و مالیات، میراث «قالیباف» برای «نجفی»

با انتقال سازمان شهرداری به تیم جدید و جایگزینی محمدعلی نجفی به‌جای قالیباف، نه‌تنها جایگاه و موقعیت شهرداری به نجفی رسید، بلکه بدهی‌های مالی و بیمه‌ای شهرداری دوران قالیباف نیز برای نجفی به یادگار ماند تا به بزرگترین چالش مدیریتی او در دوره جدید تبدیل شود.

به گزارش رویداد 24 نجفی با سازمان ویرانی مواجه است که تخریب آن 12 سال به طول انجامیده و او برای بازسازی آن، تنها 4 سال فرصت دارد و با انتظارات گسترده‌ای از سمت مردم و شورا روبه‌رو است و همین نکته، کار را برای شهردار جدید سخت‌تر می‌کند.

شرح تخلفات مالی شهرداری که در گزارشات پیشین منتشرشده بود ، اکنون با بسط گسترش بیشتری هم در زمینهٔ بدهی‌های مالی و هم درزمینهٔ معوقات پرداختی بیمه‌ای مطرح می‌شود.

محمدباقر قالیباف در سه دوره 4 ساله، ریاست شهرداری تهران را بر عهده داشت که در هر دوره کاری، با بحران‌های جدی رو‌به‌رو شد و برای هریک از این بحران‌ها، به‌ناچار در سراشیبی جدید افتاد.

چند سال اول مدیریت قالیباف در شهرداری، یعنی سال‌های 84 تا 90، قالیباف به سمت اجرای یک برنامه تحولی می‌رود. در این دوره، سیاست‌های اشتباه دولت، موجب شد تا اقتصاد کشور در یک شیب تورمی 50 درصدی بیفتد. از طرفی بنگاه‌های اقتصادی، برای انباشت سرمایه به سمت تولید و انباشت ثروت می‌روند و به ساخت‌وساز در حوزه مسکن روی می‌آورند و در این زمینه تراکم سازی را آغاز می‌کنند. تراکم سازی مسکن، باعث می‌شود مالکان دارایی‌ها به ساخت‌و‌ساز در محیط‌های غیرقانونی روی بیاورند که این ساخت و تولید بیش از نیاز جامعه است و تبعات سوء ای مانند از بین رفتن فضای سبز، باغات و پارک و بوستان‌ها را به دنبال می‌آورد و از همه مهم‌تر اینکه مجوز تمامی این ساخت‌و‌سازها از طرف شهرداری صادر می‌شود.

تراکم سازی، آغاز شکست قالیباف

از طرفی، شهرداری برای تعدیل این تراکم‌سازی‌ها، به توسعه حمل‌و‌نقل شهری روی می‌آورد و ازاین‌جهت سعی در ایجاد منبع درآمدی برای خود می‌کند. با انجام این اقدامات، رشد بودجه‌ای شهرداری که در سال 84، حدود 700 میلیارد تومان است، به رقمی در حدود 16000 میلیارد تومان در سال 90 می‌رسد. گفتنی است که در این میان، 15000 فقره چک برگشتی از مردم و بساز‌وبفروش‌ها در دست شهرداری است.

چاهی به نام «مسکن مهر»

در طی این سال‌ها، شهرداری به سمت بهره‌برداری از پروژه شکست‌خورده دیگری می‌رود به نام «مسکن مهر» می‌رود که اجرای آن، عملاً پایه‌های بودجه شهری را متزلزل می‌کند و شهرداری تهران با بحرانی جدی در این زمینه مواجه می‌شود که برای فرار از آن، افرادی را به اجرای پروژه جدید کارگزاری وارد می‌کند که پیشینه جالب‌توجهی نیز ندارند و از طرفی، برخی نهادها و سازمان‌های خاص هم با هماهنگی کامل شهرداری به این چرخه کارگزاری وارد می‌شوند.

نکته قابل‌توجه در اینجا، در این دوره و مستند به مدارک موجود سیاست‎های اشتباه حاکم بر منابع مالی منجر به انباشت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان مالیات و بیمه متعلق در شهرداری می‌شود که مسئولیت آن بر عهده اداره کل امور مجامع شرکت‌ها و شورای سازمان‌های شهرداری تهران است و هر لحظه بیم آن می‌رود تا شهرداری با برداشت‌های قضایی سازمان بیمه تامین اجتماعی روبرو شود.

سراشیبی تند شهردار در مترو تهران
با جدا شدن محسن هاشمی از متروی تهران و انتصابات اشتباه در مترو کلیه پرداخت‌های دولت در سرفصل کمک در دفاتر قانونی ثبت شده و مشمول مالیات می‌شود و این اشتباه علی رغم هشدارهای حسابرس مستقل و منتخب شورای شهر تهران تا آنجا ادامه میابد که تنها بدهی شرکت متروی تهران به مبادی ذیربط مالیاتی و بیمه‌ای به ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

گزارش هیات مدیره شرکت متروی تهران به مجمع این شرکت نشان‌دهنده زیانده بودن این شرکت می‌شود در حالی‌که بر اساس قانون تجارت بعنوان سند بالادستی شرکت‌ها برای کسب انتفاع تشکیل می‌گردند. با این حال اتخاذ سیاست‎ها و انتصابات اشتباه ناشی از عدم اشراف و تخصص به موضوعات مالی و حسابداری منجر به ایجاد بدهی ۱۰۰۰ میلیاردی شرکت مترو و الزام به ورشکستگی آن می‌شود.

در سال پایانی دوره شهرداری تهران، مبلغی در حدود 2500 میلیارد تومان به‌عنوان بدهی مالی و بیمه‌ای بر گردن شهرداری می‌ماند.

دست‌وپا زدن‌های قالیباف برای ورود به پاستور

در پایان 4 سال اول شهرداری، قالیباف تصمیم به ورود در چرخه انتخابات ریاست جمهوری می‌گیرد و برای این کار، در ماه‌های پایانی سال 91، درصدد افتتاح پروژه‌های جدیدی برمی‌آید که این افتتاح، نیازمند تزریق‌های مالی به شرکت‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار است!

اصرار شهرداری برای اتمام پروژه‌ها در دو ماه آخر سال 91، درواقع تلاشی برای تبلیغات انتخاباتی قالیباف است. در راستای این افتتاح‌ و بهره‌برداری، پروژه‌های مدنظر شهردار، اولویت‌بندی می‌شوند که در صدر آن‌ها، پروژه شکست‌خورده پل صدر، بزرگراه امام علی (ع)، باغ‌موزه دفاع مقدس، توسعه و تکمیل خطوط ۳ و ۴ متروی تهران و تکمیل شبکه «بی آر تی» دیده ‌می‌شود.

کشور، در بحران تحریم

در جریان افتتاح پروژه‌های شهرداری، ذکر این نکته ضروری است که در آن زمان، کشور با تحریم شدید فعالیت هسته‌ای از سوی دیگر کشورها روبه‌رو بود و همین امر، هزینه‌های شهرداری تهران را تا 300 درصد افزایش داد.

اقدام قالیباف برای برون‌رفت از این بحران، همکاری و عمرانی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود تا بتواند پروژه‌هایش را در زمان مقر، افتتاح و یا اجرایی کند.

شهرداری لایحه افزایش درآمد‌های پایدار (ساخت‌وساز) را به صحن علنی شورا می‌برد و بی‌توجه به مخالفت‌ها، کارگروهی را تشکیل می‎دهد که دارایی‌های ثابت و غیرثابت شهرداری را ساماندهی ‎کند و پروژه‌ها در بازه زمانی کوتاه به یکسری پیمانکاران خاص تحویل داده شود.

شکست قالیباف در انتخابات و روش‌های غیراخلاقی برای ماندن در شهرداری

شکست سنگین قالیباف در انتخابات موجب شد وی تلاش‌هایش را برای ماندن در شهرداری که نیمی از اعضای شورای شهر آن اصولگرا و نیمی اصلاح‌طلب بودند، آغاز کند و با روش‌های غیراخلاقی در رقابت با محسن هاشمی، همچنان در شهرداری بماند.

سیاست تخریبی قالیباف، از 92 تا 96

قالیباف که همچنان آتش درون حاصل از شکست در انتخاباتش خاموش نشده بود، به تخریب دولت روی آورد. قالیباف در این دوران اعلام کرد که دولت هیچ همکاری را برای توسعه مترو به عمل نیاورده درصورتی‌که بر اساس بودجه مصوب مجلس، دولت کمک‌های مالی خود را تمام و کمال پرداخته کرده بود. از طرفی، قالیباف و یاران او، بدهی 14 هزارمیلیاردی دولت به شهرداری را مطرح کرد که البته این بدهی، در زمان انتقال شهرداری به نجفی، 19 هزار میلیارد اعلام شد.

شهرداری، بیمه و مالیات‌ها را فراموش کرد

قالیباف و یارانش، آن‌قدر درگیر حواشی شدند و سیاست تخریبی خود را در مقابل دولت ادامه دادند که پرداخت مالیات و بیمه کارکنان شهرداری مغفول ماند.

در این میان اما اتفاقاتی هم افتاد که شهرداری را بیش‌ازپیش به سراشیبی سقوط و هبوط از ساختمان بهشت به جهنم سوق داد. اتفاقاتی مانند انعقاد قراردادهای خارج از عرف، استقراض از بانک‌ها با نرخ بهره بالا برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، شبکه فرسوده حمل‌و‌نقل شهری، پروژه املاک نجومی مدیران شهری در شهرداری و شورای شهر و مهم‌تر از همه، آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران که ناتوانی شهردار را در مدیریت شهر بیش‌ازپیش نشان داد.

این خانه از پای‌بست ویران است

در حال حاضر، میزان بدهی‌های مالیاتی شهرداری که در دفاتر رسمی ثبت‌شده تا پایان سال 94، 2500 میلیارد تومان اعلام‌شده و درزمینهٔ پرداخت‌های بیمه‌ای نیز، مبلغ 600 میلیارد تومان برآورد شده است و در مجموع شهرداری چیزی نزدیک به 3100 میلیارد تومان بدهی مالیاتی و بیمه‌ای دارد.

این رقم بدهی‌ها، بزرگ‌ترین مشکل را بر بدنه شهرداری جدید و شخص محمدعلی نجفی وارد می‌کند که رهایی از آن نیازمند اقدامات مدیریتی جدی است.

در حال حاضر، بسیاری از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران نظیر بهشت‌زهرا، میادین میوه و تره‌بار، عمران مناطق و غیره، در معرض خطرات ناشی از سوء مدیریت شهرداری پیشین قرار دارند که در 6 ماهه گذشته، با صدور دستور قضایی حساب آن‌ها مسدود و از آن‌ها برداشت‌شده است.

از طرفی، مدیران شهری پیشین، برای فرار از این بحران، به افتتاح حساب‌های پشتیبان روی آوردند؛ که خود زمینه‌ساز بحران بزرگ‌تر و البته اقدامی غیرقانونی است.

ساختمان بهشت، در برزخ

ساکنان جدید ساختمان بهشت، نجفی و مدیران او هستند که باید ویرانه‌های مدیریتی 12 ساله‌ای را مدیریت کنند که آن‌ها در مقابل لیست بلند از تخلفات، بدهی‌های مالیاتی و پروژه‌ای و از همه مهم‌تر، معوقات پرداختی بیمه‌ای قرار می‌دهد.

برزخی که برای شهرداری جدید در ساختمان بهشت به وجود آمده، نیازمند تیم مدیریتی قوی و برنامه‌ریزی درست و از همه مهم‌تر، اولویت‌بندی مالی و بیمه‎ای است که حل آن‌ها می‌تواند شهردار را به اقبال عمومی و اعتماد شهروندان نزدیک کند؛ اما باید دید که ویرانه 12 ساله قالیباف، در طی چه مدتی بازسازی می‌شود؟
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید