Iranian Agriculture News Agency

احتمال واردات آب


شهروند| تمام کشور با محدودیت منابع آب مواجه است و ممکن است ناچار به واردات آب به کشور شویم. این موضوعی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرده و می‌گوید: تقریبا تمام مناطق کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستند و در استان‌های شمالی کشور و استان‌های کویری و جنوب‌شرق و غرب کشور هرکدام با مشکل کمبود آب دست بر گریبان هستند.

جهانگیری که در مراسم بهره‌برداری از طرح ارتقای کیفیت آب شرب جنوب تهران حاضر شده بود، گفت: اصلی‌ترین چالش کشور آب است.او تأکید کرد: تقریبا تمام مناطق کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستند و در استان‌های شمالی کشور و استان‌های کویری و جنوب‌شرق و غرب کشور هر کدام با مشکل کمبود آب دست بر گریبان هستند.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: همه ارکان نظام باید برای حل مسأله کمبود آب بسیج شوند.
جهانگیری افزود: مسئولیت اصلی مدیریت منابع آب برعهده وزارت نیرو است و در دولت یازدهم تمرکزی جدی بر این موضوع معطوف شد و دشت‌هایی که با عدم تعادل مواجه بودند، شناسایی و طرح تعادل‌بخشی در این دشت‌ها به اجرا درآمد که البته باید در دولت دوازدهم نیز با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند. جهانگیری با اشاره به برگزاری مستمر و مرتب جلسات شورایعالی آب در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم بیش از ٣١ جلسه رسمی شورایعالی آب برگزار شد و این درحالی است که در دوره‌های گذشته تعداد جلسات این شورا تک‌رقمی بوده است. او ادامه داد: ممکن است نیاز داشته باشیم که از خارج از کشور و از دریا منابع آب مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به بخش مرکزی کشور باید به یک طرح جدی در کشور تبدیل شود و تأمین آب با نمک‌زدایی از آب دریا و از طریق آب شیرین‌کن نیز توجه کنیم.
وی افزود: دیپلماسی قوی برای احیای حق ایران از منابع مشترک آب با کشورهای همسایه بسیار حایز اهمیت است و باید از طریق مذاکره و دیپلماسی قوی از حق آب ایران از منابع مشترک آب حفاظت کنیم. او ادامه داد: باید در مصرف آب مورد نیاز کشاورزی صرفه‌جویی کنیم.جهانگیری با بیان این‌که «یکی از موضوعاتی که به صورت جدی در دستورکار دولت قرار دارد، تأمین آب شرب با کیفیت مناسب برای همه مناطق کشور است»، گفت: این موضوع بسیار مهم است چراکه سلامت مردم از مهمترین موضوعات مورد توجه مسئولان کشور است و کیفیت کالا و خدماتی که دولت به مردم عرضه می‌کند، باید به‌گونه‌ای باشد که مردم دغدغه‌ای درخصوص سلامت خود نداشته باشند و کیفیت آب در این زمینه از اهمیت دوچندان برخوردار است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی نگرانی‌های چندی پیش درخصوص کیفیت آب برخی مناطق تهران گفت: در این زمینه دولت برنامه‌ریزی کرده بود که چنانچه کیفیت آب این مناطق از حداقل لازم پایین‌تر باشد، آب شرب و آب مورد نیاز مصرف خانگی به شکل آب بسته‌بندی به مردم این مناطق ارایه شود اما خوشبختانه با تلاش جدی دست‌اندارکاران شرکت آبفای تهران پیش از آن‌که کیفیت آب این مناطق به درجه نگران‌کننده برسد، با سرمایه‌گذاری لازم آب مورد نیاز و با کیفیت برای ٣,٥‌میلیون نفر از جمعیت جنوب تهران تأمین شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید