Iranian Agriculture News Agency

تداوم قرارهای سبز فعالان محیط زیست

عشایر منطقه شیمبار در اطفای حریق مشارکت کردند

در راستای تداوم قرارهای سبز فعالان محیط زیست، این هفته عشایر منطقه شیمبار در عملیات اطفای حریق قسمت‌های صعب العبور این منطقه به کمک ماموران دولتی خوزستان شتافتند.

عشایر منطقه شیمبار در اطفای حریق مشارکت کردند

در راستای تداوم قرارهای سبز فعالان محیط زیست، این هفته عشایر منطقه شیمبار در عملیات اطفای حریق قسمت‌های صعب العبور این منطقه به کمک ماموران دولتی خوزستان شتافتند.

به گزارش خبرنگار ایانا، شیمبار منطقه‌ای در شمال غربی خوزستان است که یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور به شمار می‌رود. متاسفانه نزدیک بر یک هفته است که این منطقه بنا به دلایلی نامشخص طعمه حریق شده است. تا کنون 100 هکتار از این منطقه در آتش سوخت. انواع درختان بلوط، کیکم، ارژن و غیره که از گونه‌های درختی زاگرس به شمار می‌روند، به علتی نامشخص و با ندانم کاری‌های افراد بی مسئولیت، طعمه حریق شده است. به همین دلیل ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و گروهای مردم نهاد تمام تلاش خود را طی هفته گذشته برای مهار آتش انجام دادند. ولی بعضی مناطق به دلیل صعب العبور بودن قابل مهار نبوده و همچنان در اتش می‌سوزد. به همین دلیل عشایر شیمبار دست به کار شده و طی هفته گذشته به کمک ماموران دولتی شتافتند.

فعالان محیط زیست کشورمان در هفته دوم مرداد برای حفظ و حراست عرصه‌های طبیعی اقدامات قابل توجهی تدارک دیدند که اشاره‌ای به آنها خواهیم داشت. در لرستان با جاده سازی بی‌حساب و کتاب مخالفت شد. بعد از نشست و دور همی عده‌ای از فعالان محیط زیست کشوری در گهر، طوماری درسالن همایش سازمان محیط زیست کشور توسط فعالان محیط زیست دورود نصب شد که تعداد بی‌شماری از افراد حاضر که عضو سمن‌های استان‌های مختلف هستند، از این طومار حمایت همه جانبه کرده و با امضای آن، مخالفت خود با ساخت جاده را اعلام کردند. در این طومار امضای مدیر کل‌های ادارات حفاظت محیط زیست مختلف کشور هم دیده می‌شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

در خرم آباد کمپینی برای حمایت مردمی از باغ ملی گیاهشناسی زاگرس در این شهر شکل گرفت. بیش از 8 هزار نفر از فعالان محیط زیست و مردم شهر خرم آباد هم صدا با هم حمایت خود را از جلوگیری واگذاری زمین اختصاص یافته برای احداث باغ ملی گیاهشناسی زاگرس اعلام کردند. همچنین در خرم آباد آبیاری نهال‌های سایت آزاد صخره نوردی توسط انجمن سبز اندیشان لرستان و سازمان آتش‌نشانی این شهر انجام شد . ا ین عملیات طبق برنامه‌ریزی قبلی و تعیین شده و همچنین همکاری لازم با سازمان آتش‌نشانی شهرستان خرم آباد انجام شده است .

در کرمانشاه، دومین مرحله آبیاری نهال‌های پارک کوهستان توسط سمن پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه انجام شد. همایش پیاده روی خانوادگی و آبیاری نهال‌های پارک جنگلی سراب قنبر کرمانشاه به دعوت یاران ندای قاصدک این شهر و سبزگستران با شعار نگهداری کنیم از آنچه کاشته‌ایم، انجام شد. کرمانشاه شاهد رویداد سبز دیگری هم بود. مهار آتش سوزی بلاله چله توسط نیروهای فعال مردمی، انجمن سبز زاگرس، ادارات منابع طبیعی و محیط زیست کرمانشاه در هفته گذشته انجام شد.

سبز اندیشان سروستان نیز در هفته گذشته به کاشت گیاهان داروئی منقرض شده یا در حال انقراض (انغوزه و جاشیر) در ارتفاعات کوه‌های شهرستان سروستان با حمایت و همراهی اداره منابع طبیعی سروستان پرداختند. این تلاش توسط گروه عاشقان طبیعت شهرستان سروستان سازماندهی شد.

در سرپل ذهاب مراد فلاحی گاوچالی بزرگمردی بود که در این شهر که برای آبرسانی به داوطلبان اطفاء حریق، مسیر صعب العبور پاطاق را پیمود.

در پاوه، آتش سوزی منطقه حفاظت شده دروله و مرخیل پاوه که از یکشنبه صبح شروع شده بود با تلاش انجمن ژیوای پاوه، کمیته ژیوای دوریسان، اداره منابع طبیعی پاوه، اداره محیط زیست پاوه و نیروهای مردمی دوشنبه شب مهار شد.

در استان گیلان شهرستان رودسر هم مراسم رونمایی و اهدای ویلچرهای خریداری شده با عواید حاصل از فروش در بطری‌های پلاستیکی با حضور فعال اعضای قدمهای سپید برگزار شد . در لاهیجان هم استقبال از فرا رسیدن روز دریای کاسپین با پاکسازی ساحل سحرخیز محله در لاهیجان توسط اداره حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد لاهیجان و لنگرود انجام گرفت

موسسه ناجیان نبض زمین آذربایجان غربی هر سه شنبه طرح پاکسازی ته سیگار را در یکی از مناطق انجام می‌دهند که این هفته در پارک قائم انجام شد. در تهران با همت جمعیت پژواک طبیعت جمع‌آوری فیلتر سیگار و در پلاستیکی در بوستان ولایت استان تهران انجام شد . در جاجرود با همت اعضای کمیسیون صلح سبز مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، پاکسازی رودخانه جاجرود انجام شد.

L-960509-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید