Iranian Agriculture News Agency

٣ اتفاق بانکی در یک روز



شهروند| دیروز سه اتفاق در سیستم بانکی کشور رخ داد. اولین آن ابلاغیه بانک مرکزی در مورد اعلام ضوابط و شرایط انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت بود. اقدامی که به نظر می‌رسد در راستای ضابطه‌مندکردن امکان انتقال وجه با ابزارهایی مانند اپلیکیشن‌های موبایلی است. درهمین حال، روز گذشته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن از امکان دریافت وام ۱۲۰‌میلیون تومانی خرید مسکن با استفاده از اوراق تسه قبل از مهر ۹۴ خبر داد. خبر سوم بانکی هم جذب ١٠‌میلیارد دلار فاینانس و اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان امسال بود که معاون ارزی بانک مرکزی آن را اعلام کرد.
انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت
دیروز بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای ضوابط و شرایط ارایه خدمت «انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت» را به تمامی بانک‌ها و موسسات مالی مجاز ابلاغ کرد که نشان از ورود نسل جدیدی از فعالان به حوزه پرداخت دارد. از آنجایی که امکان انتقال وجه بدون حضور کارت از طریق اینترنت و در محیط «اینترنت بانک‌ها» سال‌هاست امکان‌پذیر است، بنابراین آنچه در ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته، فراهم‌کردن امکان انتقال وجه با ابزارهایی مانند اپلیکیشن‌های موبایلی است.بانک مرکزی تاکنون جرایم سختگیرانه‌ای را برای شرکت‌های پی‌اس‌پی برای برقراری سرویس انتقال وجه اعمال می‌کرد. از همین‌رو، شرکت‌هایی که بستر چنین خدماتی را تحت عنوان سرویس‌هایی مانند تله‌پرداز، تله‌کارت و... فراهم کرده بودند، از تبلیغ و معرفی آن پرهیز داشتند. اکنون اما ابلاغ ضوابط و شرایط ارایه خدمت «انتقال کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت» نشان‌می‌دهد بانک‌مرکزی به دنبال ضابطه‌مندکردن آن است. براساس این شرایط و ضوابط، بانک یا موسسه اعتباری می‌تواند با پذیرش تمامی مسئولیت‌های مترتب به ارایه خدمت مزبور، عملیات آغاز و تجمیع تراکنش‌های مرتبط با خدمت را به اشخاص حقوقی تحت عنوان پرداخت‌ساز برون‌سپاری کند. همچنین ارایه خدمات فوق از طریق برنامه‌های مختلف و متعدد، با رعایت شروط و ضوابط پیش گفت، از سوی بانک یا موسسه اعتباری امکان‌پذیر است.درهمین حال، درصورت تجمیع خدمات چند بانک، برنامک پرداخت‌ساز باید امکان انتخاب بانک یا موسسه اعتباری ارایه‌دهنده خدمات را برای مشتری فراهم کند. البته برنامک پرداخت‌ساز نمی‌تواند به ‌صورت خودکار، بانک ارایه‌دهنده خدمت را انتخاب کند و این انتخاب باید از سوی مشتری انجام شود. پس از دریافت درخواست از سوی برنامک پرداخت‌ساز، تراکنش انتقال وجه باید تحت کنترل بانک یا موسسه اعتباری ارایه‌دهنده خدمت و توسط زیرساخت‌های آن صورت پذیرد.
امکان دریافت وام ۱۲۰میلیونی مسکن با اوراق قدیمی
روز گذشته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن از امکان دریافت وام ۱۲۰‌میلیون تومانی خرید مسکن با استفاده از اوراق تسه قبل از مهر ۹۴ خبر داد. محمدحسن مرادی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در مهر ۱۳۹۴ مبنی بر ممنوعیت پرداخت وام مسکن ۶۰‌میلیون تومانی به دارندگان اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) قبل از این تاریخ که در فرابورس با نماد «تسه۹۴۰۷» خریدوفروش می‌شود و صرفا اعطای وام ۳۵‌میلیون تومانی خرید مسکن به آنها، خاطرنشان کرد: بانک مسکن در بخشنامه‌ای که اخیرا به شعب ابلاغ کرده، ممنوعیت پرداخت تسهیلات مازاد بر ۳۵‌میلیون تومان از محل ارایه اوراق «تسه ۹۴۰۷» و قبل از آن را لغو کرده است. .
یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان امسال
خبر دیگر بانکی که دیروز رسانه‌ای شد، پیش‌بینی معاون ارزی بانک مرکزی در مورد فراهم‌شدن زمینه‌های لازم برای اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان امسال بود. درعین حال، غلامعلی کامیاب عنوان کرد که ١٠‌میلیارد دلار منابع مالی خارجی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منظور شده نیز، جذب شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید