Iranian Agriculture News Agency

مرکز کشاورزی انجمن همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی 1(SAC)

انجمن همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی در برابر چالش های کشاورزی چگونه ایستاد؟/ این مرکز "مشارکتی مبتنی بر نیاز برنامه سازی از طریق مشاوره" را نهادینه می کند.

سران دولت ها و کشورهای منطقه آسیای جنوبی، در هشتم دسامبر 1985، انجمن همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی2(SAARC) را تأسیس کردند. هفت کشور آسیای جنوبی شامل بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا بنیان گذاران این انجمن بودند. در سال 2007 افغانستان هشتمین کشور عضو این انجمن شد.

انجمن همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی در برابر چالش های کشاورزی چگونه ایستاد؟/ این مرکز "مشارکتی مبتنی بر نیاز برنامه سازی از طریق مشاوره" را نهادینه می کند.

سران دولت ها و کشورهای منطقه آسیای جنوبی، در هشتم دسامبر 1985، انجمن همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی 2 (SAARC) را تأسیس کردند. هفت کشور آسیای جنوبی شامل بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا بنیان گذاران این انجمن بودند. در سال 2007 افغانستان هشتمین کشور عضو این انجمن شد.

به گزارش ایانا از وبسایت sac مرکز کشاورزی SAARC که در آپریل 2007 به مرکز اطلاعات کشاورزی SAARC تغییر نام داد، " 3 SAIC "، اولین مرکز منطقه ای بود که SAARC تأسیس کرد. این مرکز در سال 1988 با دستوراتی در زمینه مدیریت اطلاعات، در درجه اول در زمینه کشاورزی و اصول انظباطی منسوب به آن، فعالیت های خود را آغاز کرد.

با گذشت زمان، این مرکز در برابر چالش های گسترده تر در زمینه همکاری های منطقه ای، خود را تقویت کرد و با پاسخگویی بیشتر به نیازهای سهامداران و جوامع کشاورزی سران کشورهای آسیای جنوبی، نظم جدیدی در تحولات کشاورزی به وجود آورد.

اهداف:

ترویج تحقیقات کشاورزی و توسعه، همچنین انتشار فنّاوری های خلاقانه در زمینه توسعه پایدار کشاورزی و کاهش فقر در منطقه.

مقاصد:

· تقویت تحقیقات کشاورزی و سرعت بخشیدن به انتقال فنّاوری با تأسیس شبکه منطقه ای کشاورزی و اصول انظباطی به ویژه در میان مؤسسات توسعه ای و تحقیقات کشاورزی، حرفه ای ها، سیاست گذاران و سهامداران؛

· ارائه ورودی هایی برای سیاست های توسعه منطقه ای، راهکارها و پروژه ها در درجه اول از طریق شبکه توسعه در بخش محصولات زراعی، دام ها و شیلات؛ مدیریت کارآمد آب، خاک و سایر منابع طبیعی؛

· ترویج فنّاوری های خلاقانه و جدید در زمینه کشاورزی شامل تولید و فرآیندهای پس از برداشت، و مواد غذایی؛

· تسهیل در انجام مطالعات مشترک در بازاریابی کشاورزی و سیستم های توزیع؛ هماهنگی استانداردهای مرتبط با کشاورزی؛ ترویج تجارت کشاورزی، امنیت غذایی و مدیریت بحران و مخاطرات در کشاورزی؛

· تسهیل در انجام برنامه های ظرفیت سازی مشترک در کشاورزی و بخش های وابسته به آن با تمرکز بر مهارت های تحقیق و توسعه در مناطق پیشرو،

· انتشار و تطبیق اطلاعات پیشرفت های کشاورزی در منطقه.

منابع مالی و کارکنان:

این مرکز به صورت استخدام منطقه ای افراد حرفه ای و خدمات عمومی کارکنان از کشورهای میزبان اداره می شود. این افراد طراحی و اجرای برنامه ها را برعهده دارند.

این مرکز با مشارکت های مالی مستقیم اعضای آن و براساس بودجه سالانه شان حمایت می شود. اهداف آنها برای اجرای برنامه هایشان، حفظ تعادل بین هزینه های نهادی و هزینه های برنامه هاست. اعضای این مرکز، مطابق با نسبت سهام شان در انجمن همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی، کلیه هزینه ها را بین خود تقسیم می کنند. دولت بنگلادش هزینه های اساسی از جمله زیرساخت ها را فراهم می کند.

برنامه توسعه:

این مرکز "مشارکتی مبتنی بر نیاز برنامه سازی از طریق مشاوره" را نهادینه می کند. این فرآیند شامل مشارکت سهامداران در هر کشور و همچنین بررسی و تلفیق کارشناسان برنامه های توسعه ای است. همچنین، کمیته فنی همکاری های منطقه ای آسیای جنوبی در بخش کشاورزی و توسعه روستایی 4 (TCARD) ، دستورالعمل های گسترده این برنامه ها را ارائه می دهد. طرح های بیشتر در طول نشست های هیئت حکام بازنگری می شود.

کمیته برنامه ریزی SAARC ، طرح برنامه سالانه پیشنهادی برای آینده از سوی هیئت حکام را بازنگری می کند و پس از آن کمیته دائمی آن را تأیید می کند. شورای وزاری اعضاء، موافقت خود را قبل از برگزاری اجلاس سران SAARC اعلام می کند.

فعالیت های عمده:

· ورود سیاسی مقامات بالاتر SAARC به خصوص برای نشست هایی در سطح وزرا درباره کشاورزی؛

· ارائه به موقع نتایج برنامه هایشان در سایت www.ssarcagir.org و دسترسی آزاد و جهانی به منابع اطلاعاتی و دانش های مرتبط با اقدامات کشاورزی اعضای مرکز

· تهیه نشریات منظم (خبرنامه، بولتن، کتابچه، مجله و غیره)

· تهیه نشریات فنی با اولویت برنامه هایشان (دستورالعمل ها، بولتن های آماری، کتابشناسی، رسیدگی به داده های پایه، کاتالوگ های اتحادیه، گزارش ها، کارگاه ها و غیره)

· تولید و بازتولید رسانه های دیداری- شنیداری

· ارائه ورودی های سیاست های توسعه منطقه ای و راهکارهای آن

· راه اندازی خدمات خودکار کتابخانه ای و خدمات آنلاین

· میزبانی کارگاه ها، سمینارها، سمپوزیوم های مشاوره ای و برنامه های توسعه منابع انسانی و انجام تحقیقات در داخل کشورهای عضو و تهیه نشریات در مناطق محوری درباره کشاورزی

· ایجاد روابط نهادی با مؤسسات مربوطه

· انجام فعالیت هایی منجر به تبادل بهترین شیوه ها در زمینه سازگاری و یا جذب؛ برنامه ها و پروژه های کوتاه مدت و متوسط با زمان محدود؛ ارتقاء ظرفیت های جوامع کشاورزی کشورهای SAARC

· ارائه خدمات پیشینه ای به شکل پایگاه داده ها بر روی لوح فشرده

چالش ها:

· حدود 50 درصد از جمعیت 5/1 میلیاردی مردم این منطقه که عمدتاً در مناطق روستایی زندگی می کنند زیر خط فقر هستند. از سوی دیگر، جمعیت در حال افزایش است و مقدار زمین های قابل کشت در حال کاهش اند.

· امنیت غذایی در پیش زمینه تغییرات اقلیمی

· اطمینان از بی خطر بودن مواد غذایی در مقابل کشاورزی شیمیایی

· یکپارچه سازی و استفاده از علوم جدید در محصولات مختلف، خدمات رسانی و تقویت سیستم های مواد غذایی، بهداشتی و معیشتی

· کارهایی برای گسترش روحیه و کاهش شکاف عملکردی میان زمینه های تحقیقاتی و کارهای مزرعه ای با تلفیق دانش سنتی و عقل با فنّاوری های روز دنیا.

· افزایش مهارت های کشاورزی- کارآفرینی

· گسترش فنّاوری های پایدار و نو با استفاده از اطلاعات پیشرفته و فنّاوری ارتباطات برای سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال فنّاورزی

· به حداقل رساندن تلفات پس از برداشت؛ بهبود فرآیندهای کشاورزی؛ ارزش های مازاد؛ استفاده کارآمد از بقایای محصولات زراعی و محصولات جانبی آنها

· تأکید بیشتر تحقیقات بر مدیریت پایدار منابع طبیعی

· تقویت مشارکت عمومی و خصوصی در فنّاوری های کشاورزی

خدمات:

هدف از خدمات و محصولات این مرکز افزایش عملکرد دانشمندان و متخصصان توسعه و فنّاوری از طریق حمایت از توسعه و تحقیقات در بخش کشاورزی و ارائه ورودی های سیاست های توسعه منطقه ای، راهکارها و برنامه هاست.

فعالیت های این مرکز تا به امرزو، اسناد و محصولات زیر را در بر داشته است:

این مرکز 44 فیلم درباره منطقه آسیای جنوبی تولید و دوبله کرده است و در مجموعه تولیداتش بیش از صد فیلم برای متخصصان و حرفه ای ها دارد. همچنین آنان تعدادی پایگاه های داده ها در ارتباط با علوم کشاورزی و دیگر زمینه های مرتبط با آن دارند.

پانوشت:

1. SAARC Agricultural Center

2. South Asian Association for Regional Cooperation

3. SAARC Agricultural Information Centre

4. Technical Committee on Agriculture and Rural Development

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید