Iranian Agriculture News Agency

فعالیت های مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری

تحقیقات در تنوع زیستی کشاورزی، خاک و سیاست گزاری ها/ 200 دانشمند در آمریکای لاتین و 33 کشور آفریقایی و آسیای جنوب شرقی با این سازمان همکاری می کنند

مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری1 (ICTA) که در سال 1967 تأسیس شده است، سازمان تحقیق و توسعه غیرانتفاعی است که هدف آن کاهش فقر و گرسنگی همراه با حفاظت از منابع طبیعی در کشورهای درحال توسعه است.

تحقیقات در تنوع زیستی کشاورزی، خاک و سیاست گزاری ها/ 200 دانشمند در آمریکای لاتین و 33 کشور آفریقایی و آسیای جنوب شرقی با این سازمان همکاری می کنند

مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری 1 (ICTA) که در سال 1967 تأسیس شده است، سازمان تحقیق و توسعه غیرانتفاعی است که هدف آن کاهش فقر و گرسنگی همراه با حفاظت از منابع طبیعی در کشورهای درحال توسعه است.

به گزارش ایانا از وبسایت cgiar این مرکز در شهر پالمیرا (Palmira) کشور کلمبیا واقع شده است. ICTA یکی از 15 مرکز تحقیقات تخصصی وابسته به گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی 2 (CGIAR) است و همچنین مقرّ برنامه تحقیقاتی تغییرات آب و هوایی، کشاورزی و امنیت غذایی 3 (CCAFS) مرکز CGIAR است.

ICTA با صدها نفر از شرکای خود در سراسر کشورهای در حال توسعه همکاری می کند و فنّاوری های در حال توسعه، روش های نوآورانه و دانش های جدیدی را به خود اختصاص داده است که به کشاورزان؛ به ویژه خرده مالکان، کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشند و میزان تولید محصولات و درآمدشان را بهبود بخشند، همچنین منابع طبیعی را مدیریت کنند.

بنیانگذاران ICTA ، در حالی که از بسیاری از محدودیت های کشاورزی در نواحی گرمسیری آگاه اند، این مناطق وسیع را عرصه ای در جهان می بینند که در آن کشاورزی با کمک علوم مدرن می تواند به کاهش فقر و گرسنگی کمک کند. از آن جائی که هیچ سازمانی به تنهایی نمی تواند به امر کشاورزی در تمامی نواحی گرمسیری رسیدگی کند، ICTA تلاش های سایر اعضای کنسرسیوم CGIAR و همکاران متعدد آنها را با تمرکز استراتژیک بر محصولات زراعی و حوزه های تحقیقاتی به اجرا در می آورد.

با همراهی CGIAR ، این مرکز مسئولیت جهانی بهبود لوبیا، مانیوک 4 (Cassava) و دیگر گیاهان گرمسیری- محصولات زراعی که با وجود اهمیت حیاتی آن ها در امنیت غذایی و تغذیه از لحاظ تاریخی در تحیقات نادیده گرفته شده اند- را برعهده دارد. همچین در این مرکز، تحقیقات مرتبط با میوه های گرمسیری و برنج در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب نیز انجام می شود.

تمامی مراکزی که در زمینه تنوع زیستی کشاورزی فعالند- شامل گروه های غذایی متنوع- بیوتکنولوژی پیشرفته را برای کشف دانش جدید و تسریع در بهبود محصولات زراعی به خدمت گرفته اند. همچنین میزان پیشرفت ICTA در تحقیقات مرتبط با بهبود محصولات زراعی با مجموعه های بی همتایی از منابع ژنتیکی (65 هزار نمونه از تمامی محصولات زراعی) که اعتماد بشریت در آن وجود دارد، مرتبط است.

تحقیقات صورت گرفته در ICTA بر روی دو مسئله عمده شامل تمامی محصولات زراعی گرمسیری و محصولاتی با جایگاه ویژه است:

1- مدیریت یکپارچه خاک های گرمسیری؛

2- تصمیم گیری ها و سیاست های حیاتی برای مقابله با چالش هایی از قبیل تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، نابرابری های جنسیتی و ارتباط ضعیف بین کشاورزان و بازارها.

این مرکز تحقیقاتی در تمامی زمینه ها (تنوع زیستی کشاورزی، خاک و سیاست گذاری ها) با حدود 200 دانشمند در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب، 28 کشور آفریقایی و 5 کشور آسیای جنوب شرقی همکاری می کند.

کار ICTA ، با در نظرگرفتن چشم اندازی سازگار با بهره وری اکولوژیکی، عمدتاً نشان می دهد که چگونه استفاده کارآمد از منابع از نظر اقتصادی و اکولوژیکی می تواند حاصلخیزی کشاورزی را افزایش دهد و وضعیت معیشت را بهبود بخشد در حالی که اثرات منفی زیست محیطی را نیز به حداقل رساند.

بازتاب نگرانی صدساله کشاورزان در استفاده محتاطانه از منابع؛ به ویژه در حال حاضر، رویکرد بهره وری اکولوژیکی این مرکز در مواجهه با بحران های چندگانه نظیر آب و هوای جهانی، محیط زیست و اقتصاد است. این فشارها کشاورزی در نواحی گرمسیری را همگام با افزایش تقاضا برای محصولات بدون استفاده ممتد و بیش از حد از مواد شیمیایی و معدنی ناپایدار و منابع طبیعی، به شدت سخت می کند. تغییر این روند نیازمند تجدیدنظر در سیاست ها و سرمایه گذاری های مجدد است تا کشاورزی را برای کشاورزان عملی تر و جذاب تر سازد و سیستم های تولیدی و محصولاتی با کارآیی اکولوژیکی بیشتر را به همراه داشته باشد.

پانوشت:

1. International Center for Tropical Agriculture

2. Consultative Group on International Agricultural Research

3. Climate Change, Agriculture and Food Security

4. گیاه بومی آمریکای جنوبی که به عنوان یکی از غذاهای اصلی مردم این منطقه استفاده می شود. ریشه، برگ‌ها و پوست این گیاه نباید به طور خام استفاده شوند و چنانچه به هنگام تهیه مراقبت نشود، می‌توانند به دلیل ایجاد مسمومیت، پیامدهای مرگ‌بار به همراه داشته باشند. هم اکنون کشور نیجریه بزرگترین تولید کننده این گیاه است.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید