Iranian Agriculture News Agency

اعتبارات طرح تنفس باید صرف فعالیت‌های حفاظتی شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس، باید صرفا صرف انجام اقدامات حفاظتی در جنگل‌های شمال شود.

اعتبارات طرح تنفس باید صرف فعالیت‌های حفاظتی شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس، باید صرفا صرف انجام اقدامات حفاظتی در جنگل‌های شمال شود.

مسئولان سازمان جنگل‌ها اعلام کرده‌اند که اعتبارات طرح تنفس به صورت هزینه‌ای تخصیص خواهد یافت و به این ترتیب، درصد تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای سیاست توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، بیش از 80 درصد است. اخیرا شایعاتی مطرح شده است که با اعتبارات هزینه‌ای نمی‌توان حقوق پرسنلی و نیروهای قرقبان را پرداخت کرد. این ابهامات، شرکت‌های بخش خصوصی را که تا کنون حفاظت فیزیکی عرصه‌‎های جنگلی را به عهده داشته‌اند، نگران کرده است. شمس الله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی درباره ابهامات مطرح شده، در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مجلس اعتباری معادل 80 میلیارد تومان برای اجرای طرح تنفس در جنگل‌های شمال کشور تصویب کرده است تا مسئله حفاظت در عرصه‌های طبیعی به فراموشی سپرده نشود.

وی افزود: این اعتبار فقط باید برای جنگل‌های شمال هزینه شود. زیرا در این جنگل‌ها نباید بهره‌برداری به شکل سابق ادامه یابد.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی، با توقف فعالیت شرکت‌های خصوصی مجری طرح‌های جنگلداری، عرصه‌های طبیعی با کاهش جدی نیروی حفاظتی در جنگل مواجه خواهند شد. قرقبان‌های داخل طرح‌ها، نیروهایی هستند که در قالب خصوصی‌سازی و واگذاری امور توسط دولت به بخش خصوصی، به عنوان نیروهای حفاظتی به کار گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده از سوی مجلس برای این است که نیروهای حفاظتی طرح‌های جنگلداری همچنان به کار خود ادامه دهند. شریعت نژاد یادآور شد: با این اعتبار، صرفا باید اقدامات حفاظتی انجام شود.

شریعت‌نژاد گفت: بیشترین نگرانی ما از اجرای طرح توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال این است که موضوع حفاظت به فراموشی سپرده شود زیرا اگر تخصیص اعتبار 100 درصد نباشد، در حفاظت از عرصه‌های جنگلی و پرداخت حقوق با مشکل مواجه شده و وضعیت شغلی بیش از هزار نیروی قرقبان، بلاتکلیف باقی می‌ماند.

به اعتقاد وی با این سیاستی که دنبال می‌شود، شرکت‌هایی که قبلا وجود داشته تعطیل می‌شود و فقط بخش حفاظتی این شرکت‌ها و قرقبان‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. با اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح تنفس، نمی‌توان ساختارهای قبلی مدیریت طرح‌های جنگلداری را حفظ کرد./

L-960230-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید