Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دوره آموزشی کشت مکانیزه برنج در دهستان کوهستان بهشهر

در این دوره آموزشی کشاورزان با سیستم های کشت برنج (سنتی ومکانیزه)، مزایا و معایب کشت سنتی و مکانیزه، نشاءکارهای برنج، تنظیمات نشاءکارها، بررسی عوامل مؤثر در کیفیت نشاءکاری، روش های گوناگون وجین برنج و مزایا و معایب آنها، انواع وجین‌کن‌های مکانیکی، بررسی اثرات استفاده از وجین‌کن‌های برنج و نکات فنی در آماده سازی زمین های شالیزار آشنا شدند.

برگزاری دوره آموزشی کشت مکانیزه برنج در دهستان کوهستان بهشهر

دوره آموزشی کشت مکانیزه برنج با حضور کشاورزان، کارشناسان و مروجان در دهستان کوهستان از توابع رستمکلای بهشهر و با همکاری مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز، دوره آموزشی کشت مکانیزه برنج با هدف افزایش دانش فنی کشاورزان و مروجان در سایت الگویی تولیدی - ترویجی کشت مکانیزه برنج در دهستان کوهستان از توابع رستمکلای بهشهر برگزار شد.

براساس این گزارش، در این دوره آموزشی حمید آقاگل زاده کارشناس ارشد و رئیس گروه ماشین آلات و مکانیزاسیون مرکز ترویج و توسعه به عنوان مدرس در خصوص آشنایی با سیستم های کشت برنج (سنتی ومکانیزه)، مزایا و معایب کشت سنتی و مکانیزه، آشنایی با نشاءکارهای برنج، تنظیمات نشاءکارها، بررسی عوامل مؤثر در کیفیت نشاءکاری (عوامل ماشینی، زمین و گیاه) آشنایی با روش های گوناگون وجین برنج و مزایا و معایب آنها، آشنایی با انواع وجین‌کن‌های مکانیکی، بررسی اثرات استفاده از وجین‌کن‌های برنج و نکات فنی در آماده سازی زمین های شالیزار مطالب و مباحث متنوعی مطرح کرد.
برپایه این گزارش، در پایان از سوی شرکت کنندگان سؤالاتی در خصوص مشکلات تسطیح و آماده سازی نهایی زمین، نکات فنی در زمینه شرایط زمین و نشاء برای انجام کاشت مکانیزه مطرح شد که توسط مدرس دوره پاسخ های لازم داده شد. همچنین نتیجه ارزیابی به عمل آمده نشان داد که دانش فنی کشاورزان منطقه در خصوص شیوه کاشت برنج (تعداد بوته در کپه، فاصله کاشت، عمق نشاکاری و ...) پایین است که به برگزاری دوره های آموزشی بیشتری نیاز است.

گفتنی است دوره آموزشی کشت مکانیزه برنج به درخواست مجتمع جهاد کشاورزی استان مازندران و مرکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان کوهستان از توابع رستمکلای بهشهر و با همکاری مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز برگزار شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید