Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان حفظ نباتات کشور:

محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار می‌شوند/ کل اراضی سبزی و صیفی تحت نظارت

محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار می‌شوند/ کل اراضی سبزی و صیفی تحت نظارت
محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار می‌شوند/ کل اراضی سبزی و صیفی تحت نظارت

در راستای تولید محصولات سالم، سازمان حفظ نباتات کشور برنامه‌های ویژه‌ای در زمینه شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی برای ردیابی و تحت نظارت قرار دادن کلیه اراضی سبزی‌کاری اعم از گلخانه‌ای و فضای باز دارد.

معاون سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در راستای تولید محصولات سالم، کلیه گلخانه‌های کشور و همچنین تولیدکنندگان سبزی و صیفی در فضای باز مکلف شدند که اقدامات مراقبتی لازم را در زمینه مصرف سموم شیمیایی اعمال کنند.

دکتر محمدجواد سروش افزود: 100 هکتار از سطح گلخانه‌های کشور از بهار سال 1391 مصرف سموم شیمیایی را قطع کرده و با عملیات مبارزه بیولوژیک در مقابل آفات مبارزه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در چهار استان کشور به‌صورت آزمایشی این اقدام انجام شده، یعنی هیچ نوع سمی در گلخانه‌ها استفاده نخواهد شد.

سروش ادامه داد: حدود چهار هزار و 500 هکتار از گلخانه‌های کشور نیز تحت کنترل کامل شبکه‌های مراقبت و مدیریت تلفیقی آفات قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور برنامه‌های ویژه‌ای برای تولید محصول سالم و ردیابی باقیمانده‌های سموم شیمیایی در گلخانه‌ها و حتی محصولات سبزی و صیفی که در فضای باز تولید می‌شوند، دارد.

تمامی اراضی سبزی و صیفی تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات و شبکه‌های مراقبت قرار دارند

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر هر کجا که محصول سبزی و صیفی وجود داشته باشد، تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات و شبکه‌های مراقبت قرار دارد تا با نظارت آنها بر مصرف سموم شیمیایی و در نتیجه تولید محصول سالم نظارت شود.

سروش تأکید کرد: محصولات و میوه‌های تازه‌خوری در اولویت بعدی قرار دارند تا مصرف‌کنندگان بتوانند محصولات سالمی را خریداری کنند.

وی اظهار داشت: با همکاری سازمان نظارت مهندسی کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی در دستور کار است و تعدادی از کلینیک‌های گیاهپزشکی در استان‌ها و شبکه‌های مراقبت، آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند.

سروش همچنین گفت: وجود شناسنامه برای محصولات کشاورزی باعث می‌شود تا بتوانیم کنترلی بر میزان باقیمانده‌های سموم شیمیایی داشته باشیم و بدین‌ترتیب محصولات سالم‌تری به مشتریان تحویل دهیم.

وی در پایان افزود: در حال حاضر جمع‌آوری اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان‌های مختلف برای شناسنامه‌دار کردن محصولات در حال انجام است و با فصل بهار، کار میدانی نیز آغاز خواهد شد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-901108-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید