Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

برداشت 40 هزار تن انار از باغ های قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: میانگین برداشت انار در استان 15 تن در هر هکتار است و بیشتر محصول انار در مناطق مرکزی، سلفچگان، جعفر آباد و قاهان برداشت می شود و ارقام عمده انار قجاق، منصور بیگی، یزدی و شاهپسند است.

برداشت 40 هزار تن انار از باغ های قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از برداشت 40 هزار تن انار از باغ های این استان در سال جاری خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضا طلایی با اشاره به آغاز فصل برداشت انار در قم اظهار داشت: سطح زیر کشت انار در استان قم دو هزار و 800 هکتار است که پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 40 هزار تن انار برداشت شود .

وی میانگین برداشت انار در استان قم را 15 تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: بیشتر محصول انار در استان قم در مناطق مرکزی، سلفچگان، جعفر آباد و قاهان برداشت می شود و ارقام عمده انار قجاق، منصور بیگی، یزدی و شاهپسند است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه به جزء در مناطقی با زمستان سرد و طولانی، این درخت قابلیت سازگاری با آب و هوای مختلف که دارای بهاری آفتابی و تابستانی گرم باشند، دارد، خاطر نشان کرد: این درخت نسبت به سرما شدیداً حساس بوده و در دمای کمتر از 12- درجه سانتیگراد که بیش از دو روز استمرار یابد قسمت هوایی آن از بین رفته و در شرایط دمایی سردتر حتی ریشه درخت نیز آسیب دیده و از بین خواهد رفت .

طلایی با اشاره به اینکه باید قبل از احداث باغ انار نسبت به ارزیابی آب و هوایی منطقه اقدام کرد و از وضعیت دوره های سرمای زمستانه اطلاع حاصل کرد، افزود: به طور کلی باید از احداث باغ انار در مناطقی که برودت هوایی کمتر از 10- درجه سانتیگراد را به صورت طولانی در تناوب زمانی 30 ساله تجربه کرده اند، اجتناب کرد .

وی با تأکید بر اینکه گرما و تابش شدید نیز موجب آفتاب سوختگی تنه و میوه درخت می شود، یادآور شد: به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه انار باغ های موجود از گذشته با تراکم زیاد کشت شده تا میوه درخت در سایه انداز شاخ و برگ ها از گزند آفتاب سوزان در امان باشد. ضمن اینکه استفاده از پودر کائولن و کاور میوه نیز در چند سال اخیر در بین باغداران رایج شده است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید