Iranian Agriculture News Agency

افشاگری وزیر ورزش از اتفاقات ٣ سال گذشته فوتبال



عباس انصاری‌فرد: گودرزی انتخاب‌های خودش را زیر سوال برد امیر واعظ‌آشتیانی: وزیر دیر از خواب بیدار شد

شهروند| در شرایطی که برخی از رسانه‌ها و کارشناسان از کنار رفتن وزیر ورزش بعد از المپیک ٢٠١٦ صحبت می‌کردند، این اتفاق رخ نداد اما حالا محمود گودرزی در اظهاراتی جالب و جنجالی اعلام کرده دیگر حاضر نیست به راهش در ورزش ادامه دهد و در پایان این دولت به کارش خاتمه می‌دهد. انتقاد صریح وزیر ورزش از فضای فوتبال به‌ویژه مدیران فدراسیون و باشگاه استقلال بی‌سابقه بوده و به نظر می‌رسد فشارهای بیرونی باعث شده تا او بعد از ٣‌سال اینطور به انتقاد از فضای ورزش بپردازد.
رمزگشایی از اتفاقات استقلال
در ابتدای فصل بود که تذکر وزیر ورزش به مدیران استقلال برای جلوگیری از قراردادهای نجومی باعث شد تا یکسری از هواداران این تیم مقابل وزارتخانه و حتی مجلس تجمع کرده و علیه وزیر شعار بدهند. حالا گودرزی از اتفاقات چند ماه قبل رمزگشایی کرده است: «آقای افشارزاده به علت این‌که هزینه بسیار زیادی را به بیت‌المال تحمیل کردند، من از ایشان رضایت نداشتم. ایشان طبق صورتی که خودشان داده‌اند، با ٢٨‌میلیارد تومان تیم را بسته‌اند و هزینه کرده‌اند. آقای طاهری در پرسپولیس، ١٥‌میلیارد هزینه کرده‌اند. من مخالفت کردم و بلافاصله زد و بندهایی شد و عده‌ای را فرستادند تا در جلوی وزارت ورزش به من ناسزا بگویند که چرا من جلوی اسراف بیت‌المال را می‌گیرم.»
خداحافظ ورزش
وزیر ورزش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شایعه برکناری‌اش این‌طور واکنش نشان می‌دهد: «مساله رفتن از نظر بنده منتفی است. چیزی هم از مسئولان بالادست خودم مثل رئیس‌جمهوری و معاون اول ایشان نشنیده‌ام. البته من قطعا در دوره بعدی نخواهم بود. یک مدیر باید با دست باز با توانمندی‌های مالی کار کند. بنده از آذرماه ‌سال گذشته یعنی ٩ ماه، یک ریال بابت پروژه‌های عمرانی خودم دریافت نکرده‌ام. خب یک مدیر چگونه می‌تواند موفق جلوه کند؟ممکن است فرد دیگری جای بنده بیاید که «بیزینس من» و یک آدم تجاری و اقتصادی باشد و بتواند از طریق جاهای دیگر وام‌هزار میلیاردی جذب کند و به فعالیت بپردازد. بعد هم، من نسبت به عملکرد بخشی از این فضای بیرون از ورزش گلایه‌مند هستم.»
تاج و حسنی‌خو هم زیر تیغ رفتند
گودرزی که همواره به یکی از منتقدان اصلی فوتبال در چند‌سال اخیر مشهور بوده،‌ در ماجرای سرپرستی باشگاه استقلال از رضا حسنی‌خو گلایه می‌کند: «ایشان عصر، پیش من آمد و در هیأت‌مدیره شرکت کرد و پذیرفت که مدیرعامل استقلال شود. شب که شد به من تلفن زد که من به دلایلی نمی‌توانم بیایم. من گفتم که این دلایل که یک دفعه برای شما بوجود نیامد و از صبح هم داشتید، پس چرا قبلا مطرح نکردید؟! من به ایشان انتقاد دارم که این رفتار را کرد.» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش دلیل برکناری نایب‌رئیس بانوان فدراسیون را افشا کرده است: «یک نامه از سازمان بازرسی آمده که این خانم (الهه عرب‌عامری) برای ادامه کار منع دارد. ما هم این موضوع را به فدراسیون ابلاغ کردیم، ما نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم.» همچنین وزیر از مدیریت جدید فدراسیون فوتبال نیز انتقادهایی در ماجرای اختلاف با استقلال و پرسپولیس دارد: «دلیل استعفای طاهری از مدیریت پرسپولیس، همان ناراحتی‌هایی بود که از فدراسیون فوتبال داشتند. فدراسیون نبایستی با سرنوشت ٣ تیم اساسی و بسیار عمیق (استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی) که در جامعه ایران پشتوانه‌های بسیار قوی هم دارند بازی کند. نبایستی با آنها، این‌طور برخورد کند و همچنین نبایستی باعث اضمحلال این ٣ تیم بشود. فدراسیون فوتبال، الان، مشی اشتباهی در ارتباط با این سه تیم- به‌خصوص با استقلال و پرسپولیس - در پیش گرفته است. به نظر بنده، رئیس فدراسیون خودش نقشی ندارد و دیگرانی هستند که دارند در آن پشت، کارهایی می‌کنند که نباید بکنند. البته رئیس فدراسیون نیز می‌تواند اقدامات برای جلوگیری از این اقدامات انجام دهد.»
واعظ‌آشتیانی: وزیر دیر از خواب بیدار شد
امیررضا واعظ‌آشتیانی، قائم مقام سابق وزارت ورزش درباره اظهارات گلایه‌آمیز وزیر ورزش به «شهروند» می‌گوید: «از نظر من وزیر ورزش در ابتدای کار خود خیلی زود بیدار شد اما زود هم به خواب رفت و الان دیگر برای بیدار شدن دیر است. این‌که وزیر با صحبت‌های خود به نوعی اعتراف کرده خیلی از کارهایش اشتباه بوده، جالب است. امثال من بارها در این چند‌سال صحبت کردیم و نقاط ضعف را گفتیم اما فکر کردند ما دشمنشان هستیم. بارها گفتیم که وزیر باید از مشاوران خود مراقبت کند چون برخی نزدیکانش جوجه‌کباب خور آن افرادی هستند که امروز از آنها نام برده است. گودرزی سعی کرد برای پاک کردن فضای ورزش کار کند اما او را ترساندند و حالا بعد از ٣‌سال بیدار شده است. البته اگر بتواند در این مدت باقی مانده تا پایان ماموریتش با زشتی‌های ورزش برخورد اصولی و هدفمند داشته باشد، نام نیکی از خود در ورزش می‌گذارد.»
وی همچنین می‌افزاید: «در همین استقلال در این چند‌سال چه افرادی مدیر بودند؟ شخص وزیر که هیأت‌مدیره و مدیرعامل باشگاه را منصوب می‌کند، باید دقت کند که چه کسانی هستند. متاسفانه این افراد برای قدرت‌نمایی خودشان منافع یک باشگاه را به چالش می‌کشند. اگر وزیر در کنار خودش از افراد شجاع و کاربلد استفاده می‌کرد، امروز مجبور به این اعتراف‌های تلخ نبود. وزیر ورزش باید هیأت‌مدیره استقلال و پرسپولیس را موظف کند تا صورتجلسه خود را به وزارت ورزش ارسال کنند. در آن صورت است که با هر تصمیم اشتباه وزیر می‌تواند به‌عنوان رئیس مجمع آن مصوبه را وتو کند. به نظرم این‌که گودرزی گفته برای دوره بعدی نخواهد بود، اتفاق خوب و صحبت شجاعانه‌ای است. البته‌ ای‌کاش از روز اول نمی‌آمد، اگر می‌دانست توانایی مدیریت در این سطح را ندارد.»
انصاری‌فرد: گودرزی انتخاب‌های خودش را زیر سوال برده
عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل اسبق پرسپولیس درباره انتقاد وزیر ورزش از هزینه‌های گزاف فوتبال به «شهروند» می‌گوید: «این هزینه‌هایی که هر‌ سال افزایش پیدا می‌کند و این وضع اقتصادی که در فوتبال وجود دارد، افتضاح است. هم من و هم خیلی از مدیران باسابقه با این صحبت‌های وزیر ورزش موافق هستند اما آیا گودرزی که خودش مسئول مستقیم ٢ باشگاه استقلال و پرسپولیس محسوب می‌شود، نمی‌توانست نظارت دقیقی داشته باشد تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد؟ خیلی از کارشناسان و حتی مردم از هزینه‌های گزافی که در فوتبال می‌شود، ناراحت هستند چون دیگر این روزها نه‌تنها در فوتبال بلکه این وضع تمام فضای ورزش را در بر گرفته است. درواقع هزینه‌های بی‌رویه در فوتبال به سایر رشته‌ها نیز سرایت کرده است.» وی همچنین می‌افزاید: «به نظرم مسئولیت تمام صحبت‌هایی که وزیر ورزش انجام داده، با خود مسئولان ورزش است. درواقع گودرزی با این صحبت‌ها انتخاب‌های خودش را زیر سوال برده است. پس بهتر است حالا او در انتخاب‌هایش دقت کند و از تجربه قبلی‌اش استفاده کند. البته من از چند وقت قبل از نزدیکان وزیر ورزش شنیده بودم که گودرزی از فصای ورزش ناراضی است و قصد دارد که به‌زودی از این فضا خارج شود. صحبت از برکناری هم مطرح شد اما نه دیگر فرصت آن وجود دارد و نه به صلاح ورزش است. قطعا وزیر فعلی تا پایان دولت یازدهم به کارش ادامه می‌دهد اما باید راهکارهایی داشته باشد تا اتفاقات چند‌سال اخیر تکرار نشود. برای حل مشکل استقلال و پرسپولیس هم بهترین راهکار خصوصی‌سازی است چون وزارت ورزش نمی‌تواند این ٢ باشگاه را اداره کند. مدتی پول به این ٢ باشگاه تزریق شد اما بازهم آنها دچار مشکلات عدیده‌ای از نظر مالی هستند.»
مسئول این آشفتگی کیست؟
در روزهایی که خیلی از مدیران و کارشناسان از فضای ورزش به‌ویژه فوتبال انتقاد می‌کنند، وزیر ورزش هم لب به سخن گشوده و صحبت‌هایی را مطرح کرده که مهر تأییدی به اظهارات خیلی منتقدان است. حالا مشخص نیست خود وزیر تقصیر را بر گردن چه کسی می‌اندازد چون نفراتی دست به تخلف زده یا کارشان را درست انجام نداده‌اند که در این چند‌سال نزدیک‌ترین افراد به وزیر ورزش بوده‌اند. بهرام افشارزاده که دیروز صحبت‌های وزیر را رد کرده، یکی از نزدیک‌ترین افراد به گودرزی محسوب می‌شد و چند پست در وزارت ورزش و باشگاه استقلال داشت اما به یک باره محو شد. از سوی دیگر رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش نیز چنین شرایطی را داشت و درحالی‌که پست‌های بالاتری به او پیشنهاد شد و حتی یک روز سرپرست باشگاه استقلال بود، طی یک روز به‌طورکلی از وزارتخانه کنار رفت و حالا مورد انتقاد وزیر قرار گرفته است. سوال اینجاست؛ مسئول این آشفتگی کیست؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید