Iranian Agriculture News Agency

١٠٨‌ هزار مدرسه کشور سبز می‌شوند



مهر| رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست از تهیه دستورالعملی با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد که به‌ زودی ابلاغ خواهد شد و براساس آن «۱۰۸‌هزار مدرسه آموزش‌های محیط‌زیستی» ایجاد خواهد شد.
معصومه ابتکار روزجمعه درمراسم اختتامیه دومین مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی به مسأله کمبود آب اشاره کرد که در دوره‌ای چنان به آن بی‌توجهی شده که «متأسفانه، در بحث از دست دادن منابع آبی رتبه اول دنیا را کسب کردیم.» او با این مقدمه افزود: «فرصت زیادی برای حفاظت از منابع آبی نداریم و باید الگوی کشاورزی و آبیاری در بعضی مناطق تغییر کند.»
ابتکار که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان سخن می‌گفت، تصریح کرد: «هرکجا در مدارس، شهرها، دانشگاه‌ها و... به اسم توسعه ارتباط با طبیعت، ارتباط با چرخه تعادل‌بخشی طبیعت را قطع کرده‌ایم، دچار مشکل شده‌ایم. طبق تحقیقات در مدرسه‌ای که دانش‌آموزان با طبیعت ارتباط دارند، دانش‌آموزان استرس کمتری دارند.»
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به تفاهمنامه و ارتباط خوبی که میان آموزش‌وپرورش و سازمان محیط‌زیست در راستای توسعه آموزش‌های محیط‌زیست در مدارس شکل گرفته است، خبر داد: در خراسان‌رضوی دبیرخانه مدارس محیط‌زیست با محوریت تمام موضوعات آموزش‌وپرورش و توجه به مسائل محیط‌زیست ایجاد شده است، تشکل‌های دانش‌آموزی حامی محیط‌زیست نیز در خراسان‌رضوی تشکیل شده‌اند و در فعالیت‌های محیط‌زیستی مشارکت دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به این‌که دانش‌آموزان می‌توانند نقش مهمی در فعالیت‌های محیط‌زیستی داشته باشند، گفت: در زمینه این فعالیت‌ها سازمان دانش‌آموزان و پیشاهنگان فعالیت‌های مناسب و خوبی را انجام داده‌اند. یکی از ابعاد مهمی که مدیران اولیا و دانش‌آموزان باید به آن توجه داشته باشند، این است همانقدر که آموزش درس‌های کلاسیک مهم است، مهارت‌های زندگی که یکی از این مهارت‌های چگونگی برخورد با طبیعت بوده نیز، مهم است.
او در ادامه افزود: اگرچه وزارت آموزش‌وپرورش در‌ سال‌جاری موفق شد رتبه اول جایزه ملی محیط‌زیست را دریافت کند، اما هنوز اول کار هستیم و باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.
به گفته ابتکار، در‌ سال‌جاری برنامه‌ای برای مدارس اطراف مناطق حفاظت‌شده با هدف آگاهی بیشتر دانش‌آموزان و جوامع محلی مناطق حفاظت‌شده، درنظر گرفته شده که طبق آن محیط‌بانان با وسایل و لباس محیط‌بانی به مدارس می‌روند و در مورد شغل محیط‌بانی، حیات وحش و... صحبت می‌کنند و «اگر آموزش‌وپرورش تمایل داشته باشد» این برنامه در تمام مدارس اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید