Iranian Agriculture News Agency

ایرانی‌ها چند ساعت وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند؟


رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با ارائه آمار استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای، گفت: ایرانی‌ها حدود پنج تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.
به گزارش مهر، سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار در فناوری اطلاعات و ارتباطات، اظهار کرد: ٤,٥ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را دانشجویان رشته‌های مهندسی تشکیل می‌دهند و از این تعداد ۱۷ درصد، دانشجویان حوزه برق و کامپیوتر هستند. او با اشاره به تغییر روند قطب‌های اقتصادی بازار به سمت توسعه خدمات و جایگزینی خدمات با ۴۸ درصد به جای صنعت و کشاورزی، گفت: آمارهای غیررسمی از ضریب نفوذ ۸۰درصدی اینترنت در کشور حکایت دارد و این درحالی است که متوسط استفاده از اینترنت در دنیا ۴۶ درصد است. درهمین‌حال، این آمارها از وجود ۴۰‌ میلیون گوشی هوشمند در کشور حکایت دارد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اضافه کرد: ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال در این شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد به صورت میانگین ایرانی‌ها پنج تا ۹ ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و میانگین این حضور در دنیا ۱۶ ساعت در ماه است. او گفت: پیش‌بینی می‌شود تا چهار سال دیگر، میانگین حضور در شبکه‌های اجتماعی در دنیا به ۱۲۰ ساعت در ماه رشد پیدا کند.
موسویان با بیان اینکه ۲۰‌ میلیون کاربر گیم در کشور وجود دارد، گفت: سالانه بالغ بر ١٤.٦ ‌میلیارد ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای و موبایل در ایران می‌شود.
مشاور وزیر ارشاد با تأکید بر ظرفیت بالقوه بازار فناوری اطلاعات ایران برای سرمایه‌گذاری به هشت ‌برابرشدن ظرفیت پهنای باند کشور در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون وبگاه‌های پربازدید در ایران، متعلق به وبگاه‌هایی است که در داخل ایران، میزبانی می‌شود و بعد از وب سرورهای ایرانی، سایت‌های ایرانی که در آمریکا میزبانی می‌شوند، در رده دوم قرار دارند. او درباره پرمخاطب‌ترین محتواهای سایت‌های ایرانی نیز گفت: کاربران ایرانی به‌ترتیب از وبگاه‌های ارائه‌کننده خبر، تبلیغات، بازی و نرم‌افزار، شبکه‌های اجتماعی و محتوای آموزشی، استقبال می‌کنند.
موسویان خاطرنشان کرد: این آمار نشان می‌دهد مردم به سمت فرهنگی‌شدن و ارتقای سواد رسانه‌ای در حال حرکت هستند و بررسی منابع داده‌ای از پرمخاطب‌ترین محتوای دیجیتال نیز نشان می‌دهد علاوه بر استفاده از گوگل و یوتیوب، ایرانی‌ها بیشترین عضویت را در شبکه‌های اجتماعی تخصصی دارند.
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: کاربران ایرانی بیشترین عضویت را در شبکه اجتماعی «لینکدین» در میان کشورهای منطقه دارند و این نشان از آن دارد کاربران ایرانی به دنبال تخصص هستند. درهمین‌حال، بیشترین رجوع به نرم‌افزارهای کاربردی و نقشه در میان سرویس‌های خارجی، از علاقه آنها به محتوای فرهنگی حکایت دارد.
او با اشاره به وجود این ظرفیت و فاصله سهم ایران در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان، تصریح کرد: نگاه کلی به بودجه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نشان می‌دهد رقم اعتبارات ICT به دو درصد کل بودجه رسیده و این در بودجه سال ۹۳ حدود ١.٦ برابر بوده اما تا رسیدن به ۲۰ درصد مانند سایر کشورها، فاصله زیاد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید