Iranian Agriculture News Agency

با فراهم شدن یک میلیارد دلار منابع در زیرساخت‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی؛

خیال سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی اردبیل راحت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در استان نگران سرمایه‌های خود نباشند.

خیال سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی اردبیل راحت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در استان نگران سرمایه‌های خود نباشند.

به گزارش خبرنگار ایانا، عدیل سروی در همایش گرامیداشت هفته استان اردبیل که با حضور سرمایه‌گذاران و نخبگان مقیم تهران در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد، افزود: در سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت تدبیر و امید زیرساخت مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در مناطق مختلف استان اردبیل فراهم آمده است، به‌طوری که با بیش از یک میلیارد دلار جذب منابع در حوزه آب و خاک و مهار آب‌های مرزی و توسعه کشت گلخانه‌ها، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی زمینه‌های مساعدی برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم آمده است.

وی دورنمای استان اردبیل را در بحث سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با توجه به مزیت مرزی بودن این استان و تلاش برای ایجاد منطقه آزاد مثبت و سازنده توصیف کرد و ادامه داد: طبیعی است که وقتی زمینه سرمایه‌گذاری آسان به سبب ایجاد منطقه آزاد تجاری فراهم می‌آید، این برای کشاورزی که ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالاست، دارای اهمیت خاص است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به افزایش علاقه‌مندی حضور بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در سد خداآفرین که استان اردبیل نیز در حقابه آن سهمی دارد، شاهد یک نقطه عطف تاریخی در کشاورزی منطقه و استان هستیم.

سروی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی است که اشتغال مولد شکل گرفته و امنیت غذایی نیز فراهم می‌آید و وضعیت معیشت مردم بهبود می‌یابد به طوری که امکان فروش محصولات کشاورزی مازاد استان به همراه بالا بردن استعدادها و توانمندی‌ها در این بخش به خوبی فراهم می‌آید.

وی تصریح کرد: بدون‌شک بخش کشاورزی در استان اردبیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که رشد این بخش توسعه سایر بخش‌های اقتصادی، خدماتی و صنعتی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سروی تأکید کرد:‌ این استان با تولید سالانه چهار میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی به‌ویژه تولید محصولات استراتژیک که جز 10 استان برتر کشور است، ما در تولید 16 محصول ارزشمند رتبه نخست تا دهم کشور را داریم به‌طوری که چهار درصد محصولات کشاورزی کشور در استان اردبیل تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این رقم 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: نقش بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی این استان 28 درصد است در حالی که میانگین این سهم در کشور حدود 20 درصد است.

سروی همچنین افزود: بخش کشاورزی استان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان اقتصادی استان اردبیل است و برای توسعه آن نیازمند توجه جدی به زیرساخت‌ها، توسعه تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها هستیم.

وی مرز 382 کیلومتری مشترک با آذربایجان و وجود گمرک بیله‌سوار و نزدیکی به گمرک آستارا را به همراه وجود فرودگاه و تلاش برای تکمیل خط ریلی یادآور شد و خاطرنشان کرد: ظرفیت منابع آبی استان 3.4 میلیارد مترمکعب شامل سدهای ارس، خداآفرین، سد سبلان، کوثر و یامچی است که در سال‌های اخیر با استفاده از پایاب این سدها بخش کشاورزی نوین و آبیاری‌های مدرن مورد توجه جدی است.

سروی سرمایه‌گذاری را یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: از میان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است که امیدواریم با فراهم شدن مقدمات لازم در بخش‌های صنایع تبدیلی، تکمیلی و سایر حوزه‌ها شاهد حضور سرمایه‌گذارانی باشیم که قطعاً نباید نگران سود و بازگشت سرمایه خود باشند./

J-950506-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید