Iranian Agriculture News Agency

محمد حسین عمادی مشاور وزیر جهادکشاورزی در برنامه اقتصادی رادیو گفت و گو :

صنایع تکمیلی و تبدیلی باعث افزایش ثبات کشاورزی می شود

صنایع کشاورزی امروز خود مصرفی نیست و برای بازار تهیه شده است و این صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند که یک محصول کشاورزی تولید شده را برای مصرف آماده می کنند. بنابراین آنچه از همه مهمتر است بالا بردن ارزش افزوده کشاورزی است تا جایی که کشاورز بتواند سود واقعی زحمتش را ببیند.

صنایع تکمیلی و تبدیلی باعث افزایش ثبات کشاورزی می شود

برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و با حضور مهندس خداکرمی مشاور سابق وزیر جهاد کشاورزی، دکتر عمادی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و دکتر علی شریعتی عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی ایران روانه آنتن شد.

عمادی در ابتدا درباره صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: به صنایعی گفته می شود که محصولات کشاورزی را در یک یا چند مرحله به شکل زنجیر وار آماده می کند تا زنجیره مزرعه تا سفره را تامین کند و ارزش افزوده به محصولات کشاورزی دهد تا برای بازار مصرف داخلی و صادرات آماده کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در برنامه رادیو گفت و گو، صنایع تکمیلی و تبدیلی را باعث افزایش ثبات کشاورزی دانست و افزود : از بعد کشاورزی سود را افزایش می دهد و ضمانت محصولات را ایجاد می کند. از بعد صنعت باید گفت این کار یک صنعت جا افتاده در دنیا است. باید کشاورزی را فرآیندی ببینیم که شروع آن در مزرعه و پایان آن در سفره است و نقش عمده را صنایع تبدیلی و تکمیلی ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه این صنعت در حقیقت نقش خیلی اساسی در ماندگاری و پایداری اقتصاد کشاورزی دارد، اظهار داشت: صنایع کشاورزی امروز خود مصرفی نیست و برای بازار تهیه شده است و این صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند که یک محصول کشاورزی تولید شده را برای مصرف آماده می کنند. بنابراین آنچه از همه مهمتر است بالا بردن ارزش افزوده کشاورزی است تا جایی که کشاورز بتواند سود واقعی زحمتش را ببیند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ضرورتی ندارد صنایع تبدیلی و تکمیلی در دست خود کشاورز باشد، ابراز داشت: این مسئله بستگی به نظام اقتصادی هر کشور دارد. سیستم بازار آزاد و سوسیالیستی داریم که هر کدام متفاوت است. نکته این است که صنایع تکمیلی و تبدیلی حلقه های پس از تولید هستند که کیفیت محصول کشاورزی را افزایش می دهند و هم آن را برای مصرف کننده ساده تر می کنند و هم اینکه ارزش افزوده و ضمانت پیگیری مصرف را بالا می برند.

وی صنایع تکمیلی و تبدیلی را باعث افزایش ثبات کشاورزی دانست و عنوان داشت: از بعد کشاورزی سود را افزایش می دهد و ضمانت محصولات را ایجاد می کند. از بعد صنعت باید گفت این کار یک صنعت جا افتاده در دنیا است. در آمریکا کشاورزی با اقتصاد کشاورزی درصد کمی در اقتصاد سهیم است ولی وقتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی که به کشاورزی متکی است، در نظر بگیریم، سهم تاثیرگذاری آن در اقتصاد بسیار بیشتر می شود. بنابراین باید کشاورزی را فرآیندی ببینیم که شروع آن در مزرعه و پایان آن در سفره است و نقش عمده را صنایع تبدیلی و تکمیلی ایفا می کنند.

در ادامه خداکرمی با تاکید بر شناخت پتانسیل صنایع تبدیلی گفت: توسعه بخش کشاورزی در حقیقت مکمل بخش صنعت است و نیم نگاهی نیز به امنیت ملی دارد. اگر در محصولات کشاورزی خودکفا شویم، امنیت ملی نیز افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به تولید 20 محصول کشاورزی در ایران بیان داشت: با این محصولات رتبه مان در تولید محصولات کشاورزی در جهان پنجم است.

خداکرمی در بیان دیگر پتانسیل های کشور در حوزه کشاورزی اظهار داشت: در ایران 12 گونه آب و هوا داریم، 12 هزار گونه گیاهی و 300 روز هوای آفتابی داریم که پتانسیل های خوبی برای تولیدات کشاورزی است. محصولات کشاورزی مان از نظر کیفیت، بافت، طعم و رنگ در دنیا بی نظیر است و کمتر جایی است که چنین ترکیبی در محصولات کشاورزی وجود داشته باشد.

وی افزود: در بسیاری از محصولات مانند زیره، زعفران، انار، پسته، زرشک و کشمش رتبه های اول تا دهم را در دنیا داریم. در کشور 37 میلیون هکتار اراضی بالقوه داریم که قابل کشت است و در حال حاضر حدود 18 میلیون هکتار زیر کشت است.

مشاور سابق وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: حالا که این شرایط را داریم ضرورت ایجاب می کند، برای ضایعات و خود این محصول فکر کنیم. لزوم این کار، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است تا بتواند جوابگوی تولید در کشور باشد. نمی خواهیم برای داخل کشور تولید کنیم ما باید برای بین الملل تولید کنیم؛ در واقع باید محصولات و صنایع ما با استانداردهای بین المللی هماهنگ باشد.

در ادامه علی شریعتی صنایع غذایی را جزو سه صنعت بزرگ دنیا دانست و عنوان داشت: این صنعت در کشورمان نقش بزرگی دارد. البته آمارهایی که بنده دارم متفاوت است؛ 190 هزار نفر در صنایع غذایی کار می کنند و واحدهای تولیدی مان بیش از 10 هزار واحد هستند.

وی افزود: گردش مالی این صنعت در دنیا در سال 2013 حدود 4.5 هزار میلیارد دلار بود که سهم 11 درصدی ارزش افزوده ای در کشور ایجاد کرده است.

عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به رشد جمعیت در دنیا و کاهش مواد غذایی گفت: به همین جهت اهمیت صنایع غذایی انکار ناپذیر است که در مباحثی مانند اشتغال زایی و کاهش فقر و البته افزایش بهره وری، کارایی زیادی دارد ضمن اینکه در مباحث سیاسی و امنیتی نیز جایگاه ویژه ای دارد.

وی درباره شرایط کشور در این حوزه خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایطی که بر صنعت کشور حاکم است، بر ما نیز حاکم است، یعنی مسائل رکود و بانکی بر این بخش تاثیر گذار است. این وضعیت در حالی است که پتاسیل زیاد منطقه ای و جغرافیایی داریم اما مسئله تبدیل کردن ظرفیت بالقوه ها به بالفعل است.

قابل ذکر است؛ این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.







انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید