Iranian Agriculture News Agency

چه کشورهایی بیشترین برداشت را از سفره‌های آب زیرزمینی دارند؟

رتبه چهارم ایران در برداشت از منابع آب زیرزمینی

بر اساس گزارش‌های موجود، در حال میزان هدررفت آب در کشور ما 28 تا 30 درصد است که این مقدار اتلاف در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است که یکی از عوامل اصلی آن برداشت‌های غیرمجاز از شبکه آبرسانی و فرسودگی تأسیسات آب و شبکه‌های آبرسانی است.

رتبه چهارم ایران در برداشت از منابع آب زیرزمینی


خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): بر اساس گزارش‌های موجود، میزان هدررفت آب در کشور ما 28 تا 30 درصد است، در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است. یکی از عوامل اصلی آن برداشت‌های غیرمجاز از شبکه آبرسانی و فرسودگی تأسیسات آب و شبکه‌های آبرسانی است. بخش کشاورزی نیز سهم قابل توجهی در برداشت از منابع آبی دارد، اما استفاده یا سوءمصرف از آب تنها به این دو بخش بازنمی‌گردد و این امر با نگاه و تأمل بیشتر قابل درک است. رد پای آب در همه جا هست و هیچ چیز بدون وجود آب قادر به تشکیل و تولید نیست.

ردپای آب عبارت است از حجم کل آب شیرینی که یک فرد، یک جامعه یا یک سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمت خود مصرف می‌کند. طبق پیش‌بینی انستیتو جهانی منابع، تا سال 2040 ایران بیش از 80 درصد منابع آبی کنونی خود را از دست خواهد داد.


آیا به نقش خود در کاهش بحران آب توجه کرده‌اید؟

برای تهیه هر بطری آب معدنی یک لیتری، سه لیتر آب مصرف می‌شود، آیا حذف مصرف آب بطری شده برای ما میسر است؟

برای تولید هر برگه A4 ، حدود ۱۳ لیتر آب استفاده می‌شود. آیا قبل از پرینت گرفتن، به‌دنبال راه جایگزین آن باشیم و تا حد ممکن از کاغذ استفاده نکنیم؟

برای تولید یک لیتر بنزین، حدود 13 لیتر آب نیاز است. آیا حاضریم سفرهای کوتاه و غیرضروری‌ مان را یکی کنیم، از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنیم یا برای رفتن به محل کار پیاده روی کنیم؟

یک سفر هوایی سراسری در کشور (حدود 9 هزار کیلومتر) معادل بیش از یک‌هزار و 700 فلاش توالت استاندارد، آب مصرف می‌کند. آیا به‌دنبال اجرای روش‌های بهداشتی و تأییدشده استفاده شده در سراسر دنیا هستیم؟

شستشوی یک خودرو حدود 570 لیتر آب مصرف می‌کند. آیا با دیر به دیرتر شستن خودرو یا استفاده از روش‌هایی جایگزین اختراع شده مثل کارواش خشک می‌توانید می توانیم مقدار آب مصرفی را کاهش دهیم؟


آبیاری قطره‌ای روشی مناسب برای کاهش و هدررفت آب در بخش کشاورزی

روش آبیاری قطره‌ای سالیان طولانی در فرانسه و در کشورهای دیگر برای آبیاری در گلخانه‌ها مورد استفاده بوده است. در ایران این روش که در دهه 50 ابداع شد و سطوح بزرگی با این روش آبیاری شدند، اما با مرور زمان مزایا و معایب این روش مشخص شد. هزینه‌های زیاد و تکنیک‌های نسبتا پیشرفته این روش و نمک‌ها و مواد جامد معلق در آب‌های ایران از معایب آبیاری قطره‌ای بوده و باعث شده که کشاورزان کمتر از این روش آبیاری استفاده کنند، ولی این دلیلی نیست که روش آبیاری قطره‌ای را مطرود بدانیم و در پی رفع معایب آن باشیم. به یاد داشته باشیم با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای نسبت به روش غرقابی می‌توانیم پنج تا شش برابر مصرف آب را کاهش دهیم.


چه کشورهایی بیشترین برداشت را از سفره‌های آب زیرزمینی دارند؟

آخرین بررسی‌های انجام شده که در سال 2009 انجام شده است حاکی از آن است کشور عربستان 869.9 هزار مترمکعب بیشترین برداشت را از منابع آب زیرزمینی دارد و ایران با 737.1 هزار مترمکعب در رتبه چهارم قرار دارد.

همچنین بر اساس این گزارش 10 کشور جهان به ترتیب عربستان، لیبی، ایسلند، ایران، امارات متحده عربی، بلغارستان، گرجستان، پاکستان، موریتانی و ایالات متحده آمریکا است.

اصلاح الگوی مصرف، تنها راه برای گذر از بحران کم‌آبی، با توجه به مصرف بیش از حد انرژی در کشور و همچنین کاهش منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف، مناسب‌ترین و منطقی‌ترین راه حل برای گذر از بحران‌های موجود به‌نظر می‌رسد. صرفه‌جویی در مصرف آب با استفاده از روش‌های نوین برای آبیاری مانند: قطره‌ای، بارانی، کوزه‌ای، تراوا زیرزمینی، تانکر و... می‌تواند بسیار تأتیر گذار باشد./

O-950429-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید